Twitter pressar kändisar att sluta använda Meerkat

Breakit - Twitter pressar kändisar att sluta använda Meerkat
Meerkats logotyp och Twitters vd Dick Costolo. FOTO: Meerkat/Techcrunch/Flickr
Breakit
Breakit

Videotjänsten Meerkat hamnar nu återigen i strid med Twitter, som har lanserat konkurrenten Periscope.

Breakit
Breakit

Enligt ett flertal källor som talat med Techcrunch ska Twitter ha varit i kontakt med olika kändisar, men även medieföretag som idag använder Meerkat.

Några av personerna menar till och med att Twitter mer eller mindre använt sig av utpressning. Om användarna inte väljer bort Meerkat till förmån för Periscope sägs det kunna ha en negativ påverkan på deras användande av Amplify, företagets videobaserade marknadsföringsprodukt.

Meerkat och Periscope bygger på att skicka direktsänkt videomaterial till sina följare på Twitter. De båda apparna har liknande funktioner och om de senaste uppgifterna stämmer visar det att Twitter verkligen ser Meerkat som ett hot.

Meerkat var något före ut på marknaden och lanserades i slutet av februari. Det följdes upp av Twitter som lanserade Periscope en månad senare och kampen om realtidsvideo lär fortsätta fram över.

Twitter förvärvade Periscope så sent som den 10 mars. Vad prislappen uppgick till har hållits hemligt, men det har förekommit uppgifter i media som pekar på uppåt 100 miljoner dollar.

Finwire/Breakit

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel