Sök

Facebook ändrar i sin algoritm - för att motverka klickjakten

Meta

Bild montage av Facebook-grundaren Mark Zuckerberg och en skärmdump från nyhetsflödet. Foto: pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Nya ändringar på Facebook ska göra det mindre lönsamt att jaga klick.

På torsdagen presenterade Facebook den senaste ändringen i sin prioriteringsalgoritm. Det kan göra vardagen svårare för världens klickjagande sajter.

Ändringarna går ut på att Facebook nu ska prioritera flödet efter hur lång tid användaren lägger på olika sorters material. Det som engagerar läsaren på riktigt ska alltså prioriteras upp i flödet.

“Med de här ändringarna kan vi förstå bättre vilka artiklar du är intresserade av baserat på hur länge du och andra personer läser dem, så att sannolikheten ökar för att du får upp artiklar du är intresserad av att läsa”, skriver bolaget i ett blogginlägg.

Mätningarna kommer att göras i Facebooks mobilwebbläsare och för artiklar som publiceras i instant articles. Den nya ändringen kan slå hårt mot sajter som använder såkallade clickbait-rubriker, alltså sensationalistiska rubriker där innehållet inte lever upp till förväntningarna.

Sociala medier-jätten skriver även att de har fått reaktioner från användare som tycker att det är jobbigt med för många artiklar från samma källa i nyhestflödet. Därför kommer bolaget även att begränsa antalet artiklar man kan få efter varandra från en nyhetskälla i flödet.

Läs mer