Sök

Bonnier och Tomas Franzén säljer allt som inte ligger nära hjärtat

BonnierAftonbladet

Tomas Franzén, koncernchef Bonnier Foto: Lars Pehrson / SvD / TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Varför säljer Bonnier sin mest framgångsrika startup-satsning? Det finns flera skäl, skriver Jon Mauno Pettersson i en kommentar.

Det händer mycket kring mediejätten Bonnier i dessa dagar.

I januari sålde koncernen den danska affärstidningen Børsen för en miljard.

I måndags meddelade bolaget att man oväntat avstår från att utöka sitt innehav i jämförelsetjänsten Insplanet.

I går kom nyheten att jätten kan vara på väg att sälja ägarandelar i Cmore till Telia.

Och idag sålde man sin kanske bästa digitala investering hittills, Toca Boca.

Med tanke på att Bonniers koncernchef Tomas Franzén tidigare har kommunicerat att bolaget har som mål att hälften av intäkterna ska vara digitala år 2020 kan den här typen av beslut upplevas som något förvånande. Varför sälja av sitt kanske mest framgångsrika digitala bolag när man vill växa på den digitala marknaden?

Svaret är förmodligen enklare än man kan tro: Bonnier vill växa digitalt – men man vill göra det inom sin kärnverksamhet. Bonnier har idag intressen i mängder av bolag, stora som små. Men hjärtat ligger i Sveriges största bokverksamhet, Expressen, Dagens Nyheter och Dagens industri.

Bonnier är nämligen i grunden ett mediebolag, snarare än ett riskkapitalbolag. Att man vill fokusera på att genomföra satsningar och investeringar som stärker kärnaffären, i en tid då mediebolagens affärer är i gungning, är således en lågoddsare.

Det finns dock ytterligare ett scenario, på samma tema, som är än mer spännande – scenariot att Bonnier fyller på kassan inför ett monsterbud på Expressen-konkurrenten Aftonbladet.

Så sent som i somras spreds rykten som kretsade kring att det svenska mediehuset var intresserade av att köpa upp Aftonbladet, som är Sveriges största nyhetssajt. Bonnier uppgavs bland annat räkna på ett bud med hjälp av Nordea.

Den gången stängde Schibsteds koncernchef Rolf Erik Ryssdal spekulationerna – och deklarerade att Aftonbladet inte är till salu.

Men allt och alla har sitt pris.

Och nog ligger Aftonbladet inom Bonniers kärnaffär, alltid.

Läs mer