Breakit - Ulrika Saxon: “Många har varit intresserade av Toca Boca”
Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media. Foto: Peter Jönsson.

Ulrika Saxon: “Många har varit intresserade av Toca Boca”

Sara Lindmark
Sara Lindmark
21 apr 2016, kl 15:45

“Det är blandade känslor.” Så beskriver Ulrika Saxon, vd på Bonnier Growth Media, affären.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
21 apr 2016, kl 15:45

Vad är anledningen till att ni säljer Toca Boca?

“Vi har fått vara med och bygga det här framgångsbolaget i fem år. Grundarna ihop med övriga teamet har lyckats bygga Toca Boca till ett världsledande varumärke inom digitala barnleksaker. Nu står man inför nästa resa som kommer att ske i två olika riktningar. Det handlar dels om två nya affärsben, dels att man ökar fokuset på den Nordamerikanska marknaden. Då har vi valt att kliva av och istället ser vi Spin Master som en optimal nästa ägare med bästa förutsättningar för just de områdena,” säger Ulrika Saxon.

Vad är det för nya affärsben?

“Det ena är merchandising, alltså fysiska Toca Boca-produkter, och licensiering, alltså rörlig bild. Det är två områden där konkurrensen är väldigt stor. På appmarknaden var Toca Boca väldigt tidigt in och kunde bygga en ledande position väldigt snabbt, samtidigt som marknaden växte. Nu ska man som en helt ny aktör ge sig in på två stora och mogna marknader med ett tufft konkurrenslandskap”.

Hur känns det att kliva ur bolaget?

“Det är blandade känslor. Vi är glada för att vi tycker att vi har gjort en fantastisk affär för Bonnier men samtidigt vemodiga för vi tycker så väldigt mycket om det här bolaget och de människor som vi har jobbat så engagerat och nära under de här åren.”

Kommer Björn Jeffery att fortsätta som vd?

“Det får du egentligen fråga Björn och köparen om men min bild är att köparen är lika imponerad av nyckelpersonerna i bolaget som vi är”.

Vad har du för kommentarer till köpesumman?

“Vi har kommit överens med köparen om att den inte offentliggörs men de köper 100 procent av bolaget. Vi är väldigt nöjda med affären, både vad gäller affärsmässiga grunder men också de förutsättningar som Spin Master kan ge Toca Boca på den fortsätta resan framåt. Det var en perfect fit.”

En analys som Tech.eu gjort indikerar en värdering på uppemot 2 miljarder kronor. Vad kan du säga om det?

“Jag kommenterar inte spekulationer. Däremot kan man säga att försäljningsprocessen har varit ganska lång i tid. Anledningen är att många har varit intresserade på en global marknad, både stora konglomerat, medelstora bolag och bolag inom olika industrier, allt från underhållning till leksaker.”

Vad kommer ni använda pengarna från affären till?

“Vi kommer med starkt mod att fortsätta investera i digitala tillväxtbolag. Vi hoppas också kunna fortsätta göra den här typen av organiska satsningar som kan bli fantastiska affärer för Bonnier.”

Tittar ni på något speciellt område?

“Just nu har vi vårt fokus på den nordiska markanden när vi letar investeringar. Tillväxtbolag, digitala marknadersplatser, content-plattformar och annat medierelaterat som är av särskilt intresse. Vi kallar det för “future media that excites us”, alltså sådant som vi tycker är exceptionellt lovande."

Det senaste året har Bonnier Growth Media investerat i podcastplattformen Acast och spelbolaget Resolution Games. Mediejätten har även utökat sitt ägande i Youtubenätverket United Screens och cashback-sajten Refunder.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel