Sök

Svensk startup vill få dig att hålla koll på aktier – via Instagram

Marqts

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Svensk aktieplattform vill få investerarna att intressera sig för rapporter och siffror med hjälp av bilder på sociala medier.

Det är den sociala aktieplattformen Marqts som bestämt sig för att försöka nå aktieintresserade investerare på ett nytt sätt – via det sociala mediet Instagram.

15 minuter efter att ett börsnoterat bolag släppts en finansiell rapport är tanken att Marqts, via Instagram-kontot @aktiermarqts, alltid ska lägga upp en bild som sammanfattar de viktigaste datapunkterna i rapporten.

Enligt Joakim Höglund finns det ett intresse bland privata investerare att få finansiell information presenterade på nya sätt via nya kanaler.

”Vi vill att man skall kunna ta till sig finansiell information på samma sätt som man lyssnar på musik med Spotify, får en bättre överblick av komplex ekonomisk information i Tink, eller blir inspirerad av vad andra gör eller skapar i tjänster som Instagram och Pintrest”, säger Joakim Höglund.

Han förklarar att varje bildinlägg kommer att ha tre stående punkter:

# Utfall jämfört med förra året

# Jämfört med konsensus

# Utsikter eller marknadskommentarer

Förhoppningen är nu att Marqts, som är en del av inkubatorn Sting, ska nå nya målgrupper.

”Vi har en helt ny generation aktieintresserade yngre vuxna på väg in på marknaden som har helt nya beteenden och nya kanaler. De är dem vi vill skall kunna ha glädjen av att använda vår tjänst nu och i framtiden”, säger Joakim Höglund på Marqts.

Läs mer