Sök

Så går det för Schibsted digitalt – utlovar fler techsatsningar

SchibstedSchibsted Growth

Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal och Aftonbladets vd och chefredaktör Sofia Olsson Olsén. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Schibsted släppte idag sin årsrapport för 2015 - och meddelar då bland annat att Aftonbladet nu har samma dagliga räckvidd som Facebook på nätet.

Redan för ett par månader sedan släpptes Schibsteds bokslut. Då visade det sig bland annat att Schibsted Growth, moderbolag till bland annat Lendo och Compricer, omsatte över 1 miljard kronor förra året. Vilket innebär en tillväxt på drygt 5 procent.

I den nyss släppta årsrapporten skriver mediekoncernen att investeringarnas negativa effekter på rörelseresultatet väntas öka, från 150 miljoner norska kronor till 250-300 miljoner norska kronor. Det kan tolkas som att startupinvesteringarna kan bli fler under 2016.

Även koncernens radannonsbolag skördar framgångar. Med den franska Blocket-kopian i spetsen omsatte affärsområdet över 5,6 miljarder kronor. I rapporten flaggar koncernen även för att investeringar i mobilappar för radannonser kommer att öka under det kommande året.

Bland annat nämner bolaget investeringen i gatuloppis-app Shpock som exempel.

En annan intressant punkt från ett medieperspektiv är Schibsteds påstående om Aftonbladet.

“Aftonbladets dagliga digitala räckvidd är lika stor som Facebook, vilket är unikt för ett mediehus”, skriver bolaget.

Exakt vad det innebär i konkreta siffror och hur man har räknat framgår inte av rapporten.

Breakit har sökt Aftonbladet för kommentarer.

Uppdatering kl 13:46 20/4/2016: Aftonbladets analyschef Antoaneta Nikolaeva har nu svarat på Breakits frågor i ett mejl på följande sätt:

TNS-SIFO Orvestos mätning visar att Aftonbladet når 3,5 miljoner av Sveriges befolkning varje dag i åldern 16 till 80 år. Enligt mätningen har Aftonbladet mellan 42 och 45 procents digital räckvidd varje dag under 2015.

Facebook redovisar inte sin dagliga räckvidd i Sverige. Men enligt senaste rapporten "Svenskarna och Internet" använder 46 procent av Sveriges befolkning Facebook varje dag.  Aftonbladets dagliga räckvidd är således i paritet med Facebooks.

Läs mer