Breakit - Kit gör revolt mot svenska sajters metod för att mäta antal läsare

Kit gör revolt mot svenska sajters metod för att mäta antal läsare

Olle Aronsson
Olle Aronsson
18 apr 2016, kl 11:48

Vad räknas egentligen som en läsare på webben? Den frågan ställs nu på sin spets.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
18 apr 2016, kl 11:48

Under helgen släppte mediesajten Kit för första gången siffror över antalet läsare. Sajtens innehåll når nu 600.000 personer varje dag, enligt Kit.

Det intressanta är dock inte siffrorna i sig utan mätmetoden.

Kit redovisar antalet läsare som antalet personer som totalt har nåtts av innehållet - även personer som har sett till exempel en Facebook-video från Kit utan att klicka sig vidare till bolagets egen sajt.

Det är lite av en revolt.

Nyhetssajter och andra stora webbföretag (Blocket, Hemnet och så vidare) använder standardmåttet antal unika besökare. Det avser antal besökare på bolagens egna sajter - inte personer som till exempel har sett en bild på Instagram eller en Facebook-puff (som användaren kan nås av men låta bli att klicka på).

Att ett prestigeprojekt som Kit avfärdar modellen med unika besökare utmanar den traditionella mätvalutan för annonsering på internet i Sverige.

Kits chefredaktör Robert Brännström säger att unika besökare är irrelevant för Kit.

"Vi använder inte sociala medier för att skapa konvertering till en sajt där vi mäter unika besökare, utan vi vill att användarna tar del av innehållet direkt på Facebook, Instagram och så vidare. Innehållet konsumeras ju därute och inte på vår sajt", säger han och nämner som ett exempel att Kit publicerar bilder på Facebook som inte ens går att klicka på.

De 600.000 användarna syftar på räckvidd per dag i Kits alla sociala kanaler, varav lejonparten är räckvidd på Facebook. Kit räknar alltså den räckvidden även om användaren inte klickar på Facebook-länken.

En invändning mot det resonemanget är att räckviddssiffror på Facebook också innehåller visningar där användaren de facto inte har sett innehållet, utan har scrollat förbi det utan att notera det.

"Jag tycker att det är viktigt att våra kunder förstår vårt erbjudande och att våra läsare nås av det vi gör. Det upplever jag att de gör i allt högre utsträckning. Vad gäller diskussionen i själva mediebranchen tycker jag att det är bra att den kommer i gång. Det är många som pratar om att jakten på sidvisningar och unika besökare driver en massa negativt beteende, då är det relevant att prata mer om vad vi kan mäta i stället", säger Robert Brännström.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel