Sök

Techinvesteringarna faller - men i en bransch vänder det uppåt

Soundtrack your brandriskkapitalTechinvesteringar

Foto: Fredrik Sandberg/TT. Andreas Liffgarden och Ola Sars, Soundtrack your brand. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Nedgången i den globala techindustrin fortsätter. Det finns dock ett undantag – i en sektor pumpas det istället in allt mer pengar.

Under det första kvartalet 2016 investerades totalt 25,5 miljarder dollar i techbolag världen över. Det kan jämföras med 27,9 miljarder dollar motsvarande kvartal 2015. Faktum är att det är den lägsta siffran på över ett år, visar en färsk rapport från revisionsföretaget KPMG och analysföretaget CB Insights.

Men i en sektor går det tvärtom åt andra hållet. Inom företagstjänster eller business to business (B2B) ökar antalet investeringar.

Inom B2B-bolag har mängden riskkapital ökat med 40 procent till 11,9 miljarder dollar det senaste året (fram till mars 2016), jämfört med motsvarande period 2014/2015. Det skriver Reuters och hänvisar till siffror från analysfirman Pitchbook.

Inom business to consumer-sektorn (B2C) syns istället en minskning med 9 procent till 24 miljarder dollar.

Höga värderingar och en växande rädsla för en techbubbla har fått riskkapitalister världen över att satsa på bolag med en klar och tydlig affärsmodell. Många letar efter ett lättare sätt att casha in sina investeringar.

"Investerare flyr bolag som inte tjänar pengar. Monetarisering har blivit en viktig sak," säger Tim He, partner på svenska Northzone.

Soundtrack your brands medgrundare Andreas Liffgarden säger till nyhetsbyrån att han känner igen sig i bilden. Bolaget bakom Spotify Business tog förra året in 90 miljoner kronor i riskkapital.

“Jag kan känna det när vi är ute och söker kapital. Investerare vill ha ett stadigt intäktsflöde och en beprövad affärsmodell.”

Läs mer