Sök

Svenska auktionssajten Barnebys nya satsning – tar klivet in i Kina

Barnebys

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Snart kan svenskar köpa prylar på kinesiska auktioner och vice versa.

I december kunde vi avslöja att den svenska auktionsplattformen Barnebys, som kopplar ihop auktionshus med kunder digitalt, fyllt på kassan med 37 miljoner kronor i riskkapital. Pengarna, som då sades vara tilltänkta till en USA-expandering, kom den gången från riskkapitalbolag som Industrifonden, Active Ventures samt Wattin-familjens investmentbolag Inbox Capital.

Nu expanderar tjänsten – fast till Kina.

Den svenska auktionsjätten, som titulerar sig som världens största sökmotor för auktioner, släpper bland annat den kinesiska sajten Barnebys.hk, som kommer göra det möjligt för kinesiska kunder att köpa föremål från exempelvis Europa. Även svenska kunder kommer kunna köpa föremål från Kina.

”De senaste åren har kinesiska köpare stått bakom många av de amerikanska och europeiska auktionshusens mest framgångsrika försäljningar. Det har i synnerhet gällt de allra dyraste föremålen, men även föremål ur lägre prissegment. Till en början köpte kineserna främst tillbaka sitt kulturarv, men de senaste åren har vi sett en ökad efterfrågan på såväl Rolexklockor som handväskor, ljuskronor, silver och 1800-talsmåleri",  säger Pontus Silfverstolpe, som är en av grundarna av sajten.

”Vi kommer även att börja lista kinesiska auktionshus vilket skapar en möjlighet för till exempel svenskar att köpa spännande samtidskonst."

Barnebys vd och medgrundare Christopher Barnekow kommenterar satsningen så här:

”Sydasiens medelklass är redo att utforska västvärldens konst- och antikmarknad, något som Barnebys erbjuder. Från högkvalitativa europeiska föremål till kinesiska antikviteter och prisvärda danska designmöbler, är denna marknad nu tillgänglig och öppen tack vare Barnebys”, säger han.

Barnebys affärsmodell bygger i dagsläget på att Barnebys får två kronor för varje klick som leder in till de svenska auktionshusen auktioner. På den brittiska marknaden, som är bolagets största, är motsvarande siffra cirka 7 kronor.

Upplägget påminner om resesajter som Trivago och prisjämförelsesajter som Prisjakt, med en affärsmodell som bygger på länkar och klick, snarare än att på egen hand hålla i själva auktionerna.

Ni har tidigare sagt att USA är er nästa stora marknad. Har det förändrats?

”Nej, vi håller på som tusan i USA. Christopher Barnekow flyttar dit om två veckor och vi anställer för fullt. Men kina är nästa stora marknad, nummer två efter USA, så det är ett måste", säger Pontus Silfverstolpe.

Läs mer