Sök

Så reagerade världen och sociala medier på Spotifys öppna brev

Spotify

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Daniel Ek och Martin Lorentzons öppna brev om entreprenörsklimatet i Sverige har skapat reaktioner – över hela världen.

Igår släppte den svenska musikjätten Spotify bomben att de kan tänka sig att fokusera kommande satsningar och nyanställningar i andra länder än Sverige. I ett debattinlägg skriver grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon bland annat att den svåra bostadssituationen i Stockholm och skattereglerna för personaloptioner mer eller mindre tvingar dem att titta på andra länder och marknader:

”De kommande åren står vi inför att rekrytera tusentals personer. Vår framgång är helt beroende av att vi kan locka de bästa talangerna från hela världen. Om vi kan få bort de hinder Sverige har jämfört med andra länder så kommer vi att kunna anställa i Stockholm och Göteborg istället för att flytta delar av verksamheten till andra länder”.

"Vi älskar Sverige och anser att detta i grunden är den bästa miljön för oss, men samtidigt kan vi inte trolla bort de politiska hinder som finns.”

Debattinlägget fick föga förvånande stort genomslag, både på sociala medier och ute i världen. Under tisdagskvällen trendade hashtagen ”#backaspotify” på Twitter och på Breakit uttryckte både Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski och en rad svenska startup-profiler sitt stöd för musikjätten (samtidigt som exempelvis Viggo Cavling sågade debattinlägget vid fotknölarna).

På Twitter lät det exempelvis så här:

 

Debattinlägget fick även spridning långt utanför Sveriges gränser. Väletablerade medier som Wall Street Journal, New York Times, Financial Times och tyska Die Welt är några av tidningarna som hakade på tåget.

Även svenska politiker har gett sig in i debatten, bland annat Annie Lööf, som reagerade på den demonstration som nu planeras av startup-sektorn.

Läs mer