Breakit - Så reagerar startup-profilerna på Spotifys öppna brev till politikerna
Foto: Pressbilder

Så reagerar startup-profilerna på Spotifys öppna brev till politikerna

Johanna Ekström
Johanna Ekström
12 apr 2016, kl 13:30

"Det är bra att en så stark aktör ryter ifrån ordentligt".

Johanna Ekström
Johanna Ekström
12 apr 2016, kl 13:30

Enligt Sophia Bendz, affärsängel och tidigare global marknadschef på Spotify, handlar Daniel Eks och Martin Lorentzons brev inte om några tomma hot.

“Det här är reella problem. Spotifys New York-kontor är jättestort. Från början var det inte tanken att ha något techkontor där alls. Men eftersom det var lättare att hitta talanger där blev det så”, säger hon.

Hon tycker att de politiker som ofta hyllar startupscenen och som ofta tar upp den som ett exempel på Stockholms attraktionskraft också borde se till att de stöd som behövs finns på plats. Till exempel vad gäller bostäder.

“Vi har värsta momentumet i Stockholm nu, det vore synd att tappa det genom att inte se till att ha det som behövs på plats”, säger hon och fortsätter:

“Det är bra att de sätter press på politikerna och visar att det krävs en gemensam ansträngning. Nu har techbolagen gjort massa positiva saker för Sverige, nu måste politikerna matcha det”.

Även Jessica Stark, vd och medgrundare på startuphuben SUP46, hoppas att brevet ska få politikerna att agera.

"Det är jättebra att de ryter ifrån, det de tar upp är viktiga delar som vi lyfter i startupmanifestet: Bostadsbristen, programmeringsproblemet och personaloptioner. Vi delar helt deras syn och det är bra att en så stark aktör ryter ifrån ordentligt", säger hon.

Hon tror att det har en viss tyngd att det är just Spotify som skickar uppmaningen till politikerna.

"De är en otroligt tung aktör inom startupscenen och också viktig för sverigebilden, jag tror och hoppas att det här ytterligare kommer att påverka politiker till att ta de beslut som krävs för att startups ska stanna kvar i Sverige".

I brevet är det som nämnt främst tre områden som Spotifygrundarna anser vara kritska att få till en förändring på: Bostadssituationen, personaloptioner och utbildning.

Just den sistnämnda frågan är något som Soundtrack Your Brand-grundaren Ola Sars, vars bolag har exklusiv rätt att sälja Spotifys musiktjänst till företag, skriver under på.

“Det finns väl ingen i hela Sverige som inte ställer sig undrande till varför programmering inte ingår i grundutbildningen”.

“Om vi ska kunna ersätta basindustrin och driva ett nytt Sverige - och använda det varumärke och försprång som Sverige har - så borde borde politikerna vara lyhörda och agera”, säger han.

Ola Sars säger att han själv funderar på hur han ska få sina egna barn att intressera sig för programmering “på ett lustfyllt sätt”.

“Att vi är så oproportionerligt duktiga på musik i Sverige nu är delvis ett resultat av satsningen på den kommunala musikskolan. Det är ett konkret exempel på att satsningar på utbildningssystemet faktiskt skapat framgång”, säger han. 

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel