Sök

Journalister och finansfolk borde äta lunch oftare med varandra

Journalistik

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Det vore fantastiskt bra för Sverige om fler journalister sade upp sig och startade nya digitala medieföretag. Men för att det ska ske krävs att kapitalister och kulturmänniskor börjar prata med varandra.

Jag vet inte om ni har märkt det , men det finns en djup klyfta mitt i den svenska huvudstaden. Den går mellan de som styr över siffrorna och de som kontrollerar bokstäverna.

Då syftar jag inte främst på den geografiska klyftan - det faktum att Mälarens vatten delar kulturelitens Södermalm och finanselitens Östermalm.

Den klyfta jag syftar på är mental.

Det finns en form av beröringsskräck i delar av näringslivet, där folk knappt vågar befatta sig med kultur och därmed knappt heller med kulturens nära släkting: Journalistiken.

Kultur är icke-produktivt trams för drömmande kommunister och slappa bidragstagare. På fritiden ska man syssla med sport, allt annat är suspekt.

I kultursfären är argumentationen förstås den omvända: Finanseliten är ett gäng girigbukar som aldrig gjort något gott för Sverige. Frågan är om det inte vore bättre att förstatliga hela medie- och nöjesindustrin. För allas bästa.

Min beskrivning av polariseringen är förstås tillspetsad. Men jag är övertygad om att den här motbilden illustrerar ett svenskt samhällsproblem: Bristen på entreprenörsanda i journalistkåren.

Alltför många reportrar är helt enkelt ointresserade av affärer. Att befatta sig med siffrorna, i stället för bokstäverna, har främst varit associerat med att solka ner sin trovärdighet som oberoende granskare.

Det synsättet skapar en yrkeskultur där få känner sig sugna på att starta eget.

Och vad värre är: De som trots allt vill bli entreprenörer lyckas sällan göra idén till verklighet. 

I en mediebransch där antalet fasta jobb blir allt färre samtidigt som branschjättarna famlar efter nya intäkter borde det finnas goda möjligheter att dra i gång nya, renodlat digitala utmanare.

Så resonerade jag och mina medgrundare när vi startade Breakit.

Än så länge är det dock ont om större nysatsningar, även om det finns både ett och annat spännande undantag. 

Det här beror, rent krasst, på att journalisterna saknar nätverk i näringslivet. De vet inte vem de ska ringa för att pitcha en idé om att få in ett par miljoner i riskkapital. Och utan startkapital vågar de inte säga upp sig.

Sverige skulle må otroligt bra av ett forum där kapitalister och journalister kunde mötas, prata och komma på hur vi tillsammans kan bygga nästa generations svenska medieföretag.

Som Bo Strömstedt sa: "Siffror och bokstäver är beroende av varandra".

* * *

PS. I nästa grundarkrönika kommer jag att presentera förslag på 7 svenska journalister som jag tycker borde hoppa av och starta en utmanare till deras nuvarande arbetsgivare. DS

Läs mer