Breakit - H&M:s nya hemliga investering: Brittiska Worn Again
Foto: Fredrik Sandberg / TT / Worn again Press

H&M:s nya hemliga investering: Brittiska Worn Again

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
08 apr 2016, kl 07:23

Den svenska klädjätten H&M fortsätter att investera i startups. Den här gången har bolaget riktat blickarna mot en teknik för att återvinna utslitna kläder.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
08 apr 2016, kl 07:23

Det avslöjas i senaste avsnittet av Breakits podcast.

H&M-koncernens investeringsverksamhet för startups, H&M CO:LAB, har varit minst sagt aktiv under det senaste året.

Ni som besöker Breakit frekvent har bland annat kunnat läsa om investeringar i bolag som rabattkodsbolaget Wrapp, secondhand-säljaren Sellpy och nu senast 20 miljoner kronors-investeringen i bloggaren Kenza Zouitens nya mode-startup Ivyrevel.

Nu kan vi avslöja ytterligare en investering som har skett i det tysta. Det är det brittiska klädtechbolaget Worn again, som har utvecklat en teknik för återvinning av kläder så att slitna plagg kan användas som råvara till nya textilfibrer, som har fått in familjen Perssons klädjätte på ägarlistan.

Investeringen bekräftas av Björn Magnusson, som är ansvarig för startupinvesteringarna på H&M.

”För oss är det viktigt att teknologi utvecklas som förbättrar möjligheterna att på ett effektivt sätt ta till vara på de utslitna kläder som vi, och andra, samlar in. I övrigt kan vi inte berätta så mycket mer om bolaget då det är i en tidig fas. Vi ser fram emot att berätta mer när de kommit längre”, säger han till Breakit.

Hur stor investering det rör sig om vill H&M inte kommentera, men enligt handlingar som Breakit har tagit del av har H&M investerat motsvarande 7,5 miljoner kronor i bolaget.

Björn Magnusson vill varken bekräfta eller dementera siffran.

”Vi väljer att inte bekräfta några siffror”, äger han.

Exakt hur mycket pengar H&M avser att investera i startups framöver har klädjätten inte velat gå in på. H&M har dock berättat för Breakit att bolaget tittar på investeringar inom följande tre områden:

  • Hållbart mode och hållbarhetsfrågor.
     
  • Innovativ retailförsäljning.
     
  • Nya tekniska verktyg med koppling till klädbranschen.
     

Investeringen i Worn again faller under kategorin ”hållbart mode”.

H&M har tidigare offentliggjort att bolaget samarbetar med Worn again, som även samarbetar med klädjätten Puma.

Vill du höra mer om de svenska storbolagen som leker riskkapitalister? Hör vår genomång i Breakits podcast.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel