Han ska jaga startups åt H&M – klädjätten tar bladet från munnen

Breakit - Han ska jaga startups åt H&M – klädjätten tar bladet från munnen

Jon Mauno Pettersson

Nyhetschef

H&M har den senaste tiden gjort en rad investeringar i svenska startups – men varför och vilken typ av bolag den svenska klädjätten letar efter har ingen velat avslöja. Förrän nu.

När den svenska klädgiganten H&M släppte sin kvartalsrapport tidigare i dag meddelade bolaget att de kommer att ta klivet in på elva nya marknader med sin e-handel under 2016. Detta samtidigt som man under april månad kommer att öppna upp sin 4000:e butik. 

Vad som däremot inte nämndes i rapporten är bolagets satsningar på startups. Vi på Breakit har den senaste tiden kunnat rapportera om en rad investeringar som väckt både uppmärksamhet och frågetecken: storsatsningen på rabattbolaget Wrapp, investeringen i Sellpy samt nu senast 20 miljoner kronors-investeringen i bloggstjärnan Kenza Zouitens klädmärke Ivyrevel.

Men varför H&M gör dessa investeringar och hur planerna ser ut framöver har ingen velat kommentera. Förrän nu.

Enligt Björn Magnusson, som är ansvarig för H&M-koncernens investeringsverksamhet för startups, H&M CO:LAB, tittar H&M på följande tre områden när det kommer till investeringar:

# Hållbart mode och hållbarhetsfrågor, vilket exempelvis kan innefatta startups som med hjälp av teknik utvecklar nya typer av hållbart material, alternativt svenska Sellpy, som hjälper människor sälja sina gamla kläder och prylar och på så sätt ”ger dem nytt liv”.

# Innovativ retailförsäljning, där exempelvis Kenza Zouitens klädmärke Ivyrevel ingår. Mode med koppling till innovation och nya digitala affärsmodeller.

# Nya tekniska verktyg med koppling till klädbranschen, så som rabattkodsbolaget Wrapp.

Björn Magnusson beskriver det som områden som ligger nära eller berör H&M-koncernens verksamhet och bransch.

”Det är rätt breda områden, men det är viktigt för oss att vi kan skapa ett värde för entreprenörerna”, säger han.

I fallet med klädmärket Ivyrevel hoppas man exempelvis kunna bidra på flera plan.

”De använder våra leverantörer och vi hjälper dem att placera ordrar, för att säkerställa att det görs i enlighet med våra högt ställda krav. Men i övrigt är det ett helt fristående bolag med fristående verksamhet, vars produkter inte kommer att säljas av H&M.”

"Vår roll i samarbetet är i grunden att vara investerare och strategisk rådgivare. Det betyder att vi delar med oss av våra erfarenheter och rådgivning kring affärsutveckling rent generellt.”

Han vill däremot inte avslöja några detaljer om Ivyrevel och vad bolaget egentligen ska göra. 

”Deras verksamhet är kopplad till vilka de är och var de kommer ifrån. Det är en ung digital generation som har spännande tankar kring om hur man når och förstår den kundgruppen och kan bygga sitt sortiment därefter. Men detaljerna vill jag inte gå in på.”

”De har en spännande affärsmodell och en massa tankar kring hur man ska få ihop mode och kreativitet med teknik.”

Enligt Björn Magnusson har H&M inte satt någon siffra på vare sig hur stora investeringar bolaget kommer att göra eller hur många. Hittills har det blivit en handfull, med investeringsbelopp från några miljoner upp till 20 miljoner kronor. 

”Tanken är att vi ska fortsätta investera. Men det kan vara värt att poängtera att det här inte är en separat riskkapitalverksamhet, utan vi ser det här som en del av vår strategi. Det är en pusselbit bland flera och vi ser det som en del av vår löpande verksamhet att jobba med entreprenörer som utvecklar nya idéer och affärer”, säger Björn Magnusson.

Men förhoppningen är att investeringarna ska ge avkastning? 

”Ja, vi vill gärna ha en bra avkastning, som kan utgöras av en direkt finansiell avkastning på ett traditionellt sätt. Men vår största avkastning är faktiskt samarbetena, där vi får träffa och jobba tillsammans med många spännande människor i nya sammanhang och lära av varandra, vilket skapar nya spännande tankar hos oss som vi kan föra in i vår verksamhet."

Ni vill lära er av entreprenörerna?

”Ja, det ömsesidiga lärandet är jätteviktigt för oss.”

 

Läs fler artiklar
LÄS MER