Förra veckan kunde vi berätta att rapparen Jay Z anklagar mediejätten Schibsted och svenska riskkapitalbolaget Verdane för uppblåsta siffror i samband med köpet av musiktjänsten Aspiro, som idag går under varumärket Tidal.
Då uppgav den norska tidningen Dagens Näringsliv att Jay-Z:s bolag Tidal skulle ha skrivit ett brev till flera av de tidigare storägarna där han anklagar dem för att överdrivit hur många användare Wimp hade vid köptillfället. Enligt tidningen krävde bolaget även de tidigare ägarna på ett belopp i ”hundramiljoners-klassen”, vilket de svenska ägarna senare dementerade på Breakit.
Nu publicerar Dagens Näringsliv ytterligare uppgifter från härvan – nämligen brevet i sin helhet.
I brevet, som är skrivet av den svenska advokatbyrån Magqs, framgår det bland annat att det Jay Z-ägda bolaget Project Panther Bidco, som på pappret numera äger Tidal, upptäckt brister i hur bolaget mäter antalet prenumeranter. Brevet betonar även att antalet prenumeranter hade stor betydelse för värderingen av bolaget, som vid transaktionen landade på 464 miljoner kronor.
Enligt brevet ska verksamhetens kostnader även ha varit större än vad som kommunicerats i samband med köpet.
”Panther har fått uppgift om att det faktiskt antalet prenumeranter vid köpet var signifikant lägre än det antal som presenterades i samband med företagsbesiktningen", står det i brevet.
Tidal har även officiellt bekräftat att de vidtagit rättsliga åtgärder riktade mot de tidigare ägarna.
”Efter att vi tagit över kontrollen och själva kontrollerat antalet prenumeranter stod det klart att antalet var långt under de 540.000 som rapporterades av de tidigare ägarna.”
Några kravsiffror framgår inte av brevet, men bolaget uppger att de kommer att undersöka saken ytterligare och återkomma med eventuella kompensationskrav.
Du kan läsa brevet i sin helhet här.