ICIW ökade kraftigt: “Inte alls oroad för en avtagande pandemieffekt”

ICIW
Anders Wallstedt, vd på ICIW. Foto: Press/Montage

Anders Wallstedt, vd på ICIW. Foto: Press/Montage

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

Träningsmärket ICIW växer så det knakar – och tror inte omvärldsläget och den tuffa situationen för e-handeln kommer sätta stopp för bolagets tillväxt.

“Man märker en försiktighet bland kunderna men vi fortsätter att växa”, säger Anders Wallstedt, vd på ICIW.

Träningskläder i kombination med e-handel har gått väldigt starkt under pandemin. Fler har kommit igång med träning när mer tid har spenderats hemma och det har i sin tur lett till fler köp av träningsrelaterade produkter. 

Icaniwill (ICIW) är en av snabbväxarna som har surfat på e-handelsvågen de senaste åren med sitt fokus på hållbara och tidlösa träningskläder. Bolaget grundades av Gustaf Ollas 2012, som tyckte att det fanns ett hål på marknaden när han tävlade i athletic fitness.

Preliminära siffror som Breakit nu har tagit del av för ICIW visar att omsättningen 2021 landade på cirka 270 miljoner kronor. Det är en ökning på hela 80 procent från 2020 då omsättningen var 150 miljoner kronor. 

Samtidigt så har rörelseresultat ökat till cirka 28,5 miljoner kronor från 18 miljoner kronor 2020 vilket innebär en ökning på nära 60 procent. 

Siffrorna gör att Breakit värderar ICIW till hela 750 miljoner kronor i vår stora  e-handelsrapport, där vi har värderat de 50 största svenska e-handlarna just nu. 

Planerar för tillväxt trots problemen

ICIWs vd Anders Wallstedt berättar att huvudfokus för bolaget ligger på fortsatt tillväxt även i år och framöver. 

“Vi har inlett året starkt även om vi märker av oroligheterna i omvärlden. Vår plan är främst att fortsätta växa på våra befintliga marknader som främst är Norden och norra Europa snarare än att gå in i nya länder”.

Hur har kriget i Ukraina och andra problem som leveransstörningar påverkat er?

“Ukrainakriget har absolut märkts för oss precis som för de flesta andra e-handlarna. Vi ser framförallt allt en större försiktighet hos konsumenterna. Vi har även haft vissa problem med förseningar i leveranskedjan under hösten vilket har gjort att vi fått skjuta på någon lansering och så, men trots allt gjorde vi ändå en jättebra höst”. 

Finns det någon oro för att pandemieffekten, både gällande e-handelsmönster och träning, kommer att bromsa er?

“Hälso- och träningstrenden i samhället växer hela tiden, så det tror jag inte alls är ett problem. Sen märker vi att e-handeln har gått tillbaka men det är ju för att e-handeln accelererade så mycket på kort tid och tog ett rejält trappsteg uppåt, så det tror jag inte heller är något att oro sig för på sikt”.

Ingen oro för konkurrensen

Även flera andra träningsmärken fortsätter att växa. Exempelvis uppger Stronger att omsättningen steg med cirka 30 procent från 2020, vilket innebär att bolaget ökade från 308 miljoner kronor till 400 miljoner kronor. Aim’n dubblerade samtidigt sin omsättning från 112 miljoner kronor till 255 miljoner kronor under sitt brutna räkenskapsår 2020/2021.  

“Jag kan bara tala för oss men jag uppfattar det som att vi och de andra märkena har väldigt olika ‘uspar’ och att det finns plats för många olika aktörer, säger Anders Wallstedt och fortsätter:

“Vi skiljer oss i att vi är väldigt fokuserade på träning i allt som vi gör och vet att det är bara är träning som vi ska fokusera på, där vår målgrupp vill ha kläder med funktion”.

Vill du veta mer om e-handelns utmaningar – men också vilka svenska e-handlare som är högst värderade och varför? Vi har precis släppt vår e-handelsrapport som du får direkt i din mejlkorg genom att köpa en biljett till vårt event Breakit E-com day här

Eventet går av stapeln den 6 april. Du lär dig vad din e-handel är värd, hur du ska sänka dina marknadskostnader i en tid när de bara blir dyrare, hur du ska skala organisationen och hur du hittar de största talangerna. Dessutom får du – som alltid på Breakits event – de senaste snackisarna och bakom kulisserna-historierna som du kan dra nytta av i din verksamhet.

Läs mer