Sök

Spotify firar 10 år – så har åren varit för den svenska succén

Spotify

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Då kanske det lät som ett aprilskämt - men nu har det hunnit gå 10 år sedan den svenska framgångssagan Spotify grundades.

Den 1 april 2016 har det gått exakt tio år sedan Daniel Ek och Martin Lorentzon grundade och registrerade sitt nya bolag Spotify. Något som bolagets före detta produktchef, Michelle Kadir, uppmärksammade på Twitter under förmiddagen.

Med anledning av jubileumet har vi nu sammanställt åren för den svenska techsuccén. Det har minst sagt hunnit hända en hel del. 

2005
Det har faktiskt hunnit gå elva år sedan Daniel Ek och Martin Lorentzon satt i en lägenhet i en Stockholmsförort och bollade idéer om ett nytt musikbolag. Namnet Spotify spånades fram genom att de satt och ropade namnidéer till varandra. Martin Lorentzon ropade ett namn som Daniel Ek tyckte lät som ”Spotify”. Han googlade, hittade inga träffar – och registrerade kort därefter domänen.

Att namnet valdes eftersom det är en kombination av orden "Spot" och "Identify" är således en efterhandskonstruktion.

2006 
Bolaget grundas och registreras den 1 april av Daniel Ek och Martin Lorentzon. De två entreprenörerna finansierar inledningsvis satsningen på egen hand.

2007
Bolaget släpper sin första betaversion för desktop i Sverige. Skivbolagsjättarna Universal, EMI Music, Warner och Sony kliver in som delägare. På sommaren kommer Mac-versionen och på vintern gör man det möjligt för användarna att dela spellistor.

Tidigt Spotify, foto från Techcrunch

2008
Reklamen smyger sig in i den kostnadsfria musiktjänsten. På hösten genomför bolaget även sin första stora finansieringsrunda, med bland annat svenska Creandum och Northzone som investerare. Kort därefter lanseras tjänsten officiellt. Bolaget omsatte det året knappt en miljon kronor.

2009
Spotify tar klivet in på Android och iOS, fyller på kassan med 50 miljoner dollar och Facebook-grundaren Mark Zuckerberg hyllar Spotify på sin egen Facebook-sida. Omsättningen stiger till 90 miljoner kronor.

Foto: Techcrunch

2010
Ytterligare 11,6 miljoner dollar investeras i bolaget och Napster-grundaren Sean Parker hjälper bolaget förhandla med skivbolagen.

2011
Spotify tar in 100 miljoner dollar i riskkapital och lanserar för första gången i USA. Företaget begränsar även sin kostnadsfria version. På våren det här året meddelar bolaget även att man har 1 miljon betalande användare.

2012
Ännu en stor kapitalrunda genomförs. Spotify inleder även ett samarbete med jätten Facebook.

2013
Spotify förändrar sin logga och avslöjar att bolaget har 24 miljoner aktiva användare.

2014
Spotify släpper familjeabonnemang och Taylor Swift tar bort delar av sin musik från tjänsten eftersom hon anser att den inbringar för lite pengar till artisterna. Bolaget omsätter nu 10 miljarder kronor, men redovisar samtidigt en förlust på 1,5 miljarder kronor för helåret.

2015
Bolaget meddelar att man tar klivet bortom musik och börjar med breda videosändningar på plattformen, släpper sin joggingfunktion ”Spotify Running” och tar in massvis av miljoner i riskkapital. Bolaget meddelar även att Spotify har 20 miljoner betalande användare och 75 miljoner användare totalt. Daniel Ek berättar även att bolaget betalat ut över 3 miljarder dollar i royalty till artister och skivbolag. Apple lanserar på sommaren storkonkurrenten Apple Music.

2016
Spotify tar in 1 miljard (!) dollar via konvertibellån och ser ut att förbereda sig inför en börsnotering. Bolaget börjar även nosa på de asiatiska marknaderna Indonesien och Japan. Daniel Ek twittrar att bolaget nu har 30 miljoner betalande användare.

  

Spotifys första marknadschef Sophia Bendz framför skärmen och medgrundaren Martin Lorentzon till höger. Foto: Rasmus Andersson

Läs mer