Han drog in 800.000 kronor på Kickstarter till "meningslös idé"

Breakit - Han drog in 800.000 kronor på Kickstarter till "meningslös idé"
T.v: Olof Sjöstedt, grundare och vd på Pins Collective.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Olof Sjöstedt och hans Pins Collective avslutade i veckan en lyckad kampanj på Kickstarter. Nu satsar bolaget på att få ut produkten till marknaden på mindre än ett år.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Under rubriken “Veckans Break?” presenterar vi ett nytt bolag varje helg. Den här veckan är det dags för Pins Collective, vars affärsidé har beskrivits som den mest meningslösa idén någonsin. Målet är att bli "lika meningslöst som Instagram".

“Det var någon som sade det till oss en gång att det var det mest meningslösa han har sett. Vi tycker såklart inte det”, säger Olof Sjöstedt, grundare och vd på bolaget bakom Pins Collective.

Bolaget har skapat en digital pin med en skärm som kan styras från en smartphoneapp. Tanken är att användaren ska kunna välja mellan stillbilder och rörliga bilder, eller rent av skapa eget innehåll att sätta på jackslaget.

“Vi spelar an på den klassiska pinen med identitetsskapande motiv med politiska budskap eller musiker men det finns många användningsområden. Vi pratar med många som vill använda det på mässor till exempel”, säger Olof Sjöstedt.

Trots att produkten i sig är väldigt enkel menar Olof Sjöstedt att det finns fler användningsområden än man först tror.

“Det är en del av filosofin att göra produkten väldigt avskalad och enkel. Hela projektet har genomsyrats av att vi vill göra en accessoar och inte en techprodukt. Det är bland annat därför vi har valt att göra den rund. Hade den varit fyrkantig hade det bara sett ut som en liten telefon på jackslaget”, säger han.

Själva affären stannar inte heller vid att sälja pins i sig. Bolaget har även planer på en licensieringsmodell för andra företag och vill dessutom ge privata användare möjligheten att köpa och sälja motiv i den tillhörande appen.

“Tanken är att kreativa människor ska kunna skapa digitalt innehåll att sälja. Det är egentligen där vi hoppas få den öppna och långsiktiga intäktsmodellen”, säger Olof Sjöstedt.

Efter den lyckade gräsrotsfinansieringen på Kickstarter jobbar nu bolaget med att få igång produktionen av produkten.

Ett välkänt problem med crowdfunding är att få bolag lyckas hålla sig till sin egen tidsplan. Svenska Tinitell har till exempel fått skjuta upp leveransdatumet flera gånger, liksom amerikanska Pebble Watch och det nyligen lanserade VR-headsetet Oculus Rift.

Olof Sjöstedt menar dock att Pins Collective har goda förutsättningar för att faktiskt lyckas leverera i tid.

“Vi var lite klassiskt svenska och konservativa när vi satte tidsplanen. Vi har sagt februari nästa år och det ska vi hålla. Det som talar för oss är att vår produkt inte är särskilt komplex”, säger han.

Han berättar även att Kickstarter-pengarna inte var strängt nödvändiga för att komma igång med produktionen. Bolaget har nyligen säkrat ett hemligt belopp från en affärsängel.

“Vi hade kunnat ta idén till produktion med de pengarna också. Crowdfundingen är lika mycket en process för att validera produkten för oss som att få in kapital. Vi har fått oerhört mycket bra feedback från våra kunder där”, säger Olof Sjöstedt.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel