Sök

Blev du också blåst i morse? Här är techbolagens bästa skämt

BreakitGoogle

Fotokollage: Mashable

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

En Snoop Dogg-knapp på Youtube, Minioner-GIF:s med Gmail och ett logistikcenter på en oljeplattform. Det är några av dagens techskämt.

Det här är dagen då det är befogat att fråga sig om det man just läst är ett skämt.

På techfronten har det dykt upp en rad mer eller mindre roliga nyheter. Ett av de bättre lurendrejerierna står Google för, som man dock tvingades dra tillbaka eftersom det blev för bra.

Med den nya Gmail-tjänsten Mic Drop skulle användarna kunna svara snabbt och automatiskt på mejl genom att trycka på den nya knappen ”Skicka + Mic Drop”.

Det som faktiskt skedde då var att en GIF- animation av de gula små figurerna Minionerna skickades iväg.  

Men efter att folk av misstag börjat skicka iväg Minioner i viktiga mejlkonversationer ansåg sig Google nödgat att dra tillbaka skämtet, skriver Techcrunch.

Foto: Patrick Sison/AP

Youtube har lanserat en genomarbetad promotionfilm för sin nya tjänst. En knapp i spelaren som gör det möjligt att se videoklippen i “SnoopaVision”. En version där rapparen Snoop Dogg kommenterar en rad kända klipp. Det är ganska kul faktiskt.

Dagens Arena skojar om att det kritiserade paret Adelsohn Liljeroth går in och finansierar den före detta Dagens Samhälle-chefredaktören Mats Edmans nya idé, som han avslöjade för några veckor sedan. En sajt som ska täcka “sanningen mellan DN och Avpixlat”. Den förra kulturministern och före detta partiledaren för Moderaterna går in med 70 miljoner kronor.

E-handelsstjänsten Zalando, som har Kinnevik som storägare, skickade under morgonen ut ett pressmeddelande med sin nya satsning: “Lagom till årets andra kvartal kan Zalando meddela att vi öppnar ett nytt logistikcenter på en oljeplattform i Nordsjön, precis utanför Norges kust”.

Bolaget passade på att “fånga ögonblicket” i samband med att Shell säljer plattformar i Nordsjön, skriver man.

E-handelsplattformen Jetshop å andra sidan lanserar en ny funktion som kallas rADblocker. Med hjälp av tjänsten, som grundar sig på avancerade algoritmer, slipper köparna helt se vissa produkter som är till salu.

“Våra tester har varit väldigt framgångsrika. Algoritmen baseras på vår produkt för rekommendationer och rådande trender. rAdBlocker döljer ungefär 90 procent av alla produkter i de cirka 100 butiker vi testkört”, säger bolagets teknikchef Andreas Drougge i ett uttalande.

Och så då blåsningen om Facebook-grundaren Mark Zuckerberg. Han är känd för att ha en ensidig garderob. Något som H&M nu vill slå mynt av, enligt sajten Mashable. Kollektionen ska bestå enbart av olika grå t-shirt och jeans.

På Breakit gläds vi åt att både en del riskkapitalister och techentreprenörer verkar ha gått på vårt skämt.  

Läs mer