Sök

Svenska Youtube-stjärnor pressas - annonsintäkterna faller kraftigt

SplayYoutube

FOTO: TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

I det tysta har jätten Googles nya strategi skapat problem för både profilerna och deras säljnätverk.

Det avslöjas i senaste avsnittet av Breakits podcast.

En Youtube-stjärna kan i princip tjäna pengar på två sätt. Antingen genom olika former av samarbeten direkt med företag eller genom att sälja videoannonser i anslutning till de klippen som läggs ut på Youtube. Nu har Youtubes ägare Google genomfört en förändring som direkt slår mot en av dessa intäktsströmmar - videoannonser.

Bakgrunden är att Google, från och med årsskiftet inte längre tillåter externa säljbolag att sälja annonsvisningar via plattformen Adx. Den direkta följden av att Google kastade ut bolagen från Adx blev att antalet säljare av Youtube-stjärnornas annonser över en natt minskade kraftigt.

Samtidigt blir Youtube en allt populärare plattform där fler och fler publicerar videoklipp som de försöker sälja annonser till.

Kombinationen mindre säljare och ett kraftigt växande utbud av videoklipp har satt rejäl press på annonsförsäljningen. Sedan årsskiftet har intäkterna från videoannonser generellt gått ner med cirka 25 procent, uppger flera källor med god insyn i branschen.

De uppenbara förlorarna är dels profiler på sociala medier och Youtube-nätverken som till exempel Splay. Vigor Sörman, vd och medgrundare på Splay bekräftar att man påverkats negativt av förändringen:

"Vi har sedan årskiftet sett en nedgång av annonsintäkterna som kommer från Googles auktion. För att detta inte ska drabba våra talanger så har vi sett till att öka försäljning av våra premiumannonser och våra varumärkessamarbeten, vilket fungerat väldigt bra”, säger han.

Men United Screens vd Malte Andreasson hävdar att de själva och deras youtubers klarat sig oskadda från Googles förändring.

”Det stämmer att Googles försäljning har gått ner men hos oss kompenseras det fullt ut av att samma kunder köpt direkt av oss i stället. Kort sagt, detta påverkar inte våra partners utan alla andra”, uppger han.

Som en följd av att i alla fall nätverken fått svårare att sälja sina profilers utrymmen via Youtube har de börjat ta hjälp av externa säljbolag. 

”Vi har aldrig haft så många förfrågningar från nätverk som vill ha hjälp med försäljning”, säger Mattias Spetz på säljbolaget Smartclip och fortsätter:

”Utmaningen för nätverken är att de säljer via Google som kontrollerar distributionen. Efterfrågan på video är jättestor men eftersom Google bestämmer förutsättningarna när det gäller pris och distribution så får nätverken det svårare”.

Vigor Sörman på Splay är inne på samma linje:

”För oss står de här intäkterna bara för en bråkdel av våra totala intäkter, men för vissa talanger som är med i ett nätverk som inte är vassa på alternativa intäkter, så kommer den här utvecklingen att slå väldigt hårt”, konstaterar han.

Vill du höra mer? Lyssna på hela avsnittet av Breakits podcast här.

Läs mer