Spotify fyller på kassan med nya miljarder – det bäddar för uppköp

Breakit - Spotify fyller på kassan med nya miljarder – det bäddar för uppköp
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Med 8 miljarder kronor på bankkontot kan Daniel Ek nu ge sig ut på shoppingjakt – om han vill.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

På tisdagskvällen svensk tid kom bomben att Spotify bestämt sig för att låna 8 miljarder kronor genom ett konvertibellån. Det innebär kortfattat att långivarna i framtiden kommer kunna omvandla skulden till Spotify-aktier till ett rabatterat pris, vilket talar för en börsnotering någon gång under de kommande två åren (mer om de finansiella detaljerna här).

Men vad ska Spotify egentligen använda dessa pengar till? Enligt Wall Street Journals källor har bolaget fortfarande motsvarande 5 miljarder kronor kvar på bankkontot, vilket innebär att de inte är i behov 8 miljarder kronor för att hålla skeppet flytande.

Svaret är enkelt: Daniel Ek vill inte att skeppet bara ska flyta – Daniel Ek vill att skeppet ska stå starkt och stadigt även om det skulle börja storma. Och på sikt ska skeppet erövra världen.

Med 8 miljarder kronor på bankkontot uppstår nu flera spännande förvärvsalternativ för den svenska musikjätten. Vissa mer troliga, andra mer spännande och spekulativa.

# Spotify köper Pandora. Den amerikanska musikjätten, som skulle kunna beskrivas som en smart radio, har idag över 80 miljoner användare, framför allt på den amerikanska marknaden. Med tanke på att Spotifys egen radiofunktion onekligen har bortprioriterats till förmån för framför allt spellistor, samt att Spotifys största vilja just nu är att växa på den amerikanska marknaden, finns det uppenbara synergier. Bolaget uppges dessutom vara till salu. Men prislappen kan dock sätta stopp för affären.

# Spotify köper Tidal. Den Jay Z-ägda musiktjänsten må vara utskrattad, men bolaget har faktiskt någonting som Spotify saknar – stöd från delar av artisteliten. I takt med att allt fler superstjärnor valt bort Spotify till förmån för konkurrerande tjänster som bland annat storkonkurrenten Apple Music så skulle stöd från Jay Z, Kanye West, Rihanna med flera kunna skapa lite god PR inom artist-communityn. Tidal har även rättigheterna till 130 000 musikvideos – om Spotify verkligen vill satsa på den typen av content finns det stora värden att hämta där. Och ja, bolaget är till salu.

# Spotify köper Soundcloud. Det svenskgrundade musikbolaget Soundcloud har förmodligen också en väldigt hög prislapp, men skulle kunna bli ett intressant komplement. Spotify vill bli den optimala platsen för musikkonsumtion – då bör man även erbjuda remixer och egetproducerat musikinnehåll. Apple Music har exempelvis redan inlett ett samarbete med DJ-stjärnan David Guettas remixtjänst MixBank, som påstås lösa rättighetsproblematiken kring remixer. Det verkar Soundcloud däremot inte ha löst hittills, samtidigt som man precis har lanserat en egen prenumerationsmodell i kampen om de betalande lyssnarna. 

Det som talar för en affär är dock att Soundcloud har det tufft ekonomiskt och att det råder stora frågetecken kring huruvida dagens 175 miljoner fria användare är villiga att betala för tjänsten. Spotify skulle potentiellt kunna bli en räddare i nöden.

# Spotify köper in sig i videosegmentet. Musiktjänsten släppte förra året en rad tunga videosamarbeten med dunder och brak. Därefter har det dock varit tyst på den fronten. Videosegmentet bör dock även fortsatt vara ett intressant segment för Spotify – kommer bolaget ta nästa steg nu?

# Spotify fortsätter att göra mindre förvärv för att stärka produkten. Tidigare har man bland annat gjort förvärv som resulterat i smartare spellistor.

Även om det inte kommer att ske några spektakulära förvärv i närtid så råder det dock ingen tvekan om att kampen om användarna mot Apple Music kommer att hårdna ytterligare. Spotify, precis som Apple Music, är väl medvetna om att en ny kund idag mycket väl kan innebära en en stadig intäktsström under många år framöver. 

Spotify meddelade även så sent som idag att man nu tar klivet in på den indonesiska marknaden. Med tanke på att bolaget för tillfället har en väldigt liten närvaro i Asien är det troligt att en del av de nya pengarna kommer att användas till expandering. Den japanska marknaden bör exempelvis stå högt på dagordningen.

Men att bolagets kommer att investera 13 miljarder kronor på att expandera till nya marknader känns inte speciellt troligt.

Spännande tider väntar.

Läs fler artiklar
LÄS MER