Edtech förändrar världen men Sverige har inte fattat det än

Breakit - Edtech förändrar världen men Sverige har inte fattat det än
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Det är dags att vakna och uppmärksamma revolutionen inom ny teknik för skolan.

Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

För några veckor skrev jag en debattartikel till SVT Opinion om att vi borde lägga ner all barnuppfostran. Delar av artikeln redigerades bort eftersom det ansågs vara “reklam”. 

Jag fick inte berätta om Katarina Gospics och min egen podd som vi hittills inte tjänat en enda krona på, jag fick inte skriva om Alex&Sigges fantastiska podcast och jag fick inte skriva om Schoolido. Det gick däremot utmärkt att skriva om och länka till Ted Talks.

Av detta kan vi lära oss att det är okej att göra reklam för utländska företag i SVT: kanaler, men inte svenska. De populäraste utländska företag som statligt styrda och finansierade SVT får och gör daglig reklam för är Instagram, Twitter och Facebook.

Detta är förstås provocerande dumt, men så blir det när höga chefer är livrädda för att göra fel.

Jag blev mest ledsen att texten om Schoolido censurerades eftersom poängen i min artikel om barnuppfostran försvann. Schoolido är ett digitalt lärverktyg för elever i 7-9:an och det har visat sig mycket effektivt.

I stället för att alla elever i en klass, framförallt i grundskolan, ska läsa samma bok exakt samtidigt kan var och en studera i sin egen takt. Är du bra på matte så jobbar du på framåt, eftersom all matte för åk 7-9 täcks in - och så vidare.

Du kan lära dig via film, quiz, forum med mera. Min tes i debattartikeln om att barn inte behöver uppfostras för att lära sig något i skolan bevisas i och med detta.

Om en lärare satsar på dialog utifrån vad en elev har studerat på egen hand digitalt i stället för att bara mala på blir resultatet 72 gånger mer effektivt. Läs gärna mer här och här. Barn ska få kärlek och verktyg att lära sig själv. Alla barn föds nyfikna.

Jag blev nyfiken på Schoolido och åkte till deras kontor på Villagatan för att lära mig mer. Där träffade jag Hanna Harge som grundade företaget för att hennes son inte trivdes i den traditionella skolan. Jag fick med mig en länk hem som jag skickade ner till min syster i Svalöv som är specialpedagog på en gymnasieskola.

Dagen efter ringde jag och frågade hur det gick. “Jo, mycket bra! Schoolido är salutogent - begripligt, meningsfullt och hanterbart. Exakt vad en behöver för att lyckas!”

Igår tillbringade hon och hennes son Max, 12 år, fyra timmar på Schoolido. Det funkar alltså. I dag använder 17.000 elever verktyget.

Nyligen vann Schoolido Internet Worlds första pris i tävlingen bästa svenska utbildningssajterna 2016. Jag kanske tycks nyfrälst, och det är korrekt, jag ÄR nyfrälst på edtech.

Den svenska läroplanen är världens mest moderna och vi lever i ett av världens mest digitaliserade länder. Inte nog med att 80 procent av befolkningen har en smart telefon, vi har också ett högt förtroende för varandra vilket gör att e-handel och e-learning har extremt goda förutsättningar att utvecklas just här.

Trots detta är regeringen totalt ointresserad av edtech. Även medierna är ointresserade. På Breakit finns bara sex artiklar om edtech och flera hundra om fintech. Ett statsråd som var direkt fientligt till edtech var förre utbildningsministern Jan Björklund.

Även de svenska riskkapitalbolagen struntar fullständigt i denna guldgruva.

Det är sorgligt att detta kunskapsförakt får breda ut sig eftersom det innebär att svenska elever kommer lära sig mindre och få ännu sämre resultat i framtidens Pisa-mätningar. En som försöker rädda situationen är Pär Lager, tidigare rektor på Berghs. I dag är han vd på Anthon B Nilsen Utbildning AB som äger ett gäng olika utbildningsföretag.

Han berättar att i Afrika växer edtech blixtsnabbt och anses vara den enda vägen att skala upp högkvalitativ utbildning i den fattiga delen av världen. Pär har tagit intiativ till Edtech Sweden. I höst kör organisationen sitt event för andra gången.

Låt oss hoppas att detta blir startskottet för en total turnaround i den svenska skolan. Alla skolor med självaktning säger sig idag arbeta individuellt - men upp till bevis då!

Ut med den mossiga boken och in med digitala verktyg som anpassar sig efter elevens unika behov och drömmar. Våra barn förtjänar inget annat än det allra bästa.

För att nå detta krävs

  • Fler som startar bolag ska göra det inom edtech.
     
  • Skolan/staten/kommunerna måste uppmuntra det. Damberg och Fridolin, ni har bollen, gör inte självmål som Björklund.
Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel