Sök

Mat på nätet hett segment – men hur påverkas egentligen miljön?

MathemLinas matkasse

VTI/Hejdlösa Bilder AB

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Nu inleds en miljonsatsning som ska säkerställa huruvida det är bra för miljön att beställa mat på nätet eller inte.

Mat på nätet är onekligen ett stekhett segment – men hur bra är det egentligen för miljön?

Genom att beställa mat på internet istället för åka till det där köpcentret utanför stan och storhandla skulle förvisso kunna leda till förändra resvanor och således minskade koldioxidutsläppen. Trafikverket uppskattar idag att inköpsresorna i Sverige står för 13 procent av de totala koldioxidutsläppen.

Men miljövinsten skulle samtidigt kunna komma att ätas upp på andra håll.

För att säkerställa hur miljön faktiskt påverkas av e-handel av mat har nu VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, samt LTH tilldelats 3,5 miljoner kronor från Energimyndigheten för att forska om e-handel med matvaror. Hur resvanor påverkas samt hur nya säljkanaler påverkar distributionslösningar för livsmedel är kärnan i det nya projektet som ska pågå i två år.

”Om vi inte tar bilen för att göra matinköp kan det bidra till att vi tar bilen till annat i stället vilket gör att energieffekten uteblir. När det gäller e-handel med mat vet vi inte vad effekten blir och det är det vi ska titta på nu”, säger Malin Henriksson, forskare på VTI, i ett pressmeddelande.

Läs mer