Sök

GoCardless tar in 107 miljoner - fortsätter satsning på Sverige

GoCardless

I mitten längst fram GoCardless vd Hiroki Takeuchi. Runtom sitter hans team. Foto: Pressbild

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Den brittiska betalutmanaren backas av tunga riskkapitalister i samband med Sverigelanseringen.

I december kunde Breakit berätta att det Londonbaserade fintechbolaget GoCardless valt att expandera till Sverige.

Affärsidén är att hjälpa företag som får in återkommande betalningar, till exempel i form av prenumerationer, att ta betalt direkt via bank istället för med kort. En slags autogirotjänst. Det för att företag ska slippa tappa kunder eller missa att få in betalningar när kundernas betalkort går ut eller tappas bort.

I dagsläget har man kunder som resebolaget Thomas Cook och Financial Times.

Bolaget har sedan tidigare tunga riskkapitalbolag i ryggen - som Balderton och Accel. Det sistnämnda har bland annat investerat i svenska bitcoingrävaren KNC Miner samt var tidig investerare i Facebook.

Nu har GoCardless precis stängt en finansieringsrunda som gett ett rejält tillskott i kassan - drygt 107 miljoner kronor.

Rundan har letts av brittiska riskkapitalbolaget Notion Capital, men även tidigare investerare har deltagit, uppger bolaget i ett pressmeddelande. Pengarna ska bland annat användas till att fortsätta expandera i Europa.

Tjänsten finns i dag förutom i Sverige och Storbritannien även euroländerna Holland, Spanien, Frankrike och Tyskland.

I Sverige riktar GoCardless främst in sig mot startups och andra mindre bolag som inte har möjlighet att erbjuda betalning via autogiro.

Under 2011 var GoCardless ett av startupbolagen i världens mest välrenommerade inkubator, Y Combinator. Nu hanterar bolaget betalningar för över 1 miljard brittiska pund årligen, vilket motsvarar ungefär 13 miljarder kronor med dagens valutakurs.

Läs mer