Trendskifte i USA - nu kan Spotify och musikindustrin äntligen jubla

Breakit - Trendskifte i USA - nu kan Spotify och musikindustrin äntligen jubla
Bild: TT/AP Photo/Jeff Chiu
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Enligt nya siffror från musikindustrins branschorganisation RIAA växer amerikansk musikindustri igen – tack vare en kraftigt intäktsökning från tjänster som Spotify och Apple Music.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Det är den amerikanska branschorganisationen Recording Industry Association of America som nu släpper siffrorna för det amerikanska musikåret 2015. Och rapporten innehåller goda nyheter för både skivbolag och streamingtjänster som Spotify.

Den amerikanska musikindustrin omsatte i fjol 7 miljarder dollar, vilket innebär att USA fortsatt är världens största musikmarknad. Siffran innebär även att branschomsättningen har ökat med 0,9 procent jämfört med 2014, vilket är ett trendbrott för den inspelade musiken.

Det största trendbrottet är dock att musikstreaming nu på allvar har börjat generera intäkter på den amerikanska marknaden. Totalt sett genererade strömmad musik 2,4 miljarder dollar, vilket motsvarar 34,3 procent av intäkterna. Det betyder att musikstreaming nu är musikindustrins största intäktsben även på den amerikanska marknaden.

Så sent som 2013 utgjorde strömmad musik enbart en femtedel av de inspelade musikintäkter.

Att 2015 de fakto inneburit ett skifte sett till hur amerikanerna konsumerar musik råder det ingen tvekan om. Förutom att Spotify växlade upp sin USA-satsning under året lanserade även Tidal och Apple Music konkurrerande tjänster med dunder och brak. 

De nya siffrorna är naturligtvis tacksamma för skivbolagen och en aktör som svenska Spotify. Bolaget har tidigare mottagit skarp kritik från amerikansk musikindustri på grund av deras reklambaserade freemium-modell inte genererar tillräckligt stora intäkter för skivbolagen. 

Möjligtvis kan debatten skifta fokus något i och med de nya siffrorna. 

Debatten om freemiums vara eller icke vara har däremot inte slocknat helt än. Enligt techsajten Recode riktade chefen för RIAA, Cary Sherman, skarp kritik mot reklamfinansierade musikkanaler som Youtube i samband med att rapporten släpptes.

”Under 2015 lyssnade fans på flera hundra miljoner musik och video-streams via reklamfinansierade tjänster som Youtube, men intäkterna från dessa tjänster är knappa – mycket mindre än intäkterna från andra musiktjänster. Och problemet växer”, säger han.

För att konkretisera problemet lyfter Sherman fram faktumet att 17 miljoner sålda vinyl-album genererar större intäkter än flera hundra miljarder strömningar på reklamfinansierade plattformar som Youtube.

Motargument som vanligtvis används av freemium-förespråkare som Spotifys Daniel Ek är däremot att gratis-modellen på sikt konverterar icke betalande musikkonsumenter, som tidigare laddade ned musik, till betalande konsumenter.

I detta fall riktades kritiken dock framför allt mot Google-ägda Youtube.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel