Två svenskar blir okända vinnare när tysk tv-jätte köper Smartclip

Breakit - Två svenskar blir okända vinnare när tysk tv-jätte köper Smartclip

Magnus Hultman och Kenny Spångberg. Foto: Press

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Strossle-grundaren Magnus Hultman och Widespace-chefen Kenny Spångberg finns med bland de ägare som delar på 435 miljoner kronor när tyska RTL köper videobolaget Smartclip.

På måndagen rapporterade vi om att Smartclip, det Tysklandsbaserade bolaget som är trea på videoannonser i Sverige, blivit uppköpt.

Mindre känt är att två svenska entreprenörer i den digitala annonsbranschen fanns med bland säljarna. Hur det blev så är i sig en snårig historia. Vi tar den från början.

2010 var Magnus Hultman, som idag driver medieteknikbolaget Strossle, säljansvarig på Videoplaza - en startup som han också investerat i som affärsängel.

Hultman ville att Videoplaza även skulle bygga ett annonsnätverk, medan grundaren Sorosh Tavakoli var mer intresserad av att satsa på att vidareutveckla tekniken bakom tjänsten.

Då lämnade Magnus Hultman säljrollen och startade i stället ett eget nätverk för försäljning av videoannonser på webben. Hans parhäst var Kenny Spångberg - idag chef för programmatisk annonsering på Widespace.

“När vi var på väg att dra i gång hörde Smartclip av sig från Tyskland. De förelog att vi inte skulle köra själva utan bygga det ihop med dem i stället. Jag och Kenny fick en ägarandel på 37,5 procent i den nordiska delen av Smartclip”, berättar Magnus Hultman.

Det här var 2010 och webb-tv hade fortfarande inte slagit igenom på allvar i Sverige.

“Jag hade en tes om att reklamutrymmet i tv var helt utsålt, men det borde finnas andra ställen dit de pengarna kunde gå. Det var i princip vi som tog fram webb-tv som ett annonsformat i Sverige”, säger Magnus Hultman.

Men det är nu historien börjar bli rörig. Tre år efter starten ville amerikanska Adconion köpa Smartclip. Affären skrevs under och Magnus Hultman fick aktier i Adconion i stället för i Smartclip.

Men det visade sig att Smartclips tyska ägare och Adconion trots allt inte varit tillräckligt överens om upplägget för affären.

“Det blev en massa stämningar och affären strukturerades om med flera olika bolag runt om i världen som sålts i omgångar. Det är en fruktansvärd röra alltihop. Jag har suttit med en massa aktier som inte går att sälja”, säger Magnus Hultman.

I och med den tyska tv-giganten RTL:s köp av Smartclip, som offentliggjordes på måndagen, så får Kenny Spångberg och Magnus Hultman till slut loss sina pengar.

“Det har varit så många turer. Ärligt talat vet jag inte exakt hur mycket pengar jag får i den här affären. Jag väntar med spänning på besked. Smartclip i Norden var ju min baby när jag drev det som vd, även om det är en helt annan verksamhet idag. Det var inte jag och Kenny som satt i förarsätet när affären ursprungligen gjordes upp dessvärre”, säger Magnus Hultman.

Smartclip omsätter cirka 200 miljoner kronor på den svenska marknaden, vilket gör bolaget till trea på digitala videoannonser efter Google och Facebook.

Magnus Hultman säger att de aktörer som försöker utmana de amerikanska jättarna måste satsa allt mer på teknikutveckling.

“De som bara är ett säljnätverk får en allt svårare position. Det gäller att skaffa fler personer som utvecklar produkter och färre säljare som tar möten på stan. Det ska bli väldigt spännande att se vad RTL gör nu”, säger han.

Läs fler artiklar
LÄS MER