Sök

Rekord för Quizkampen-bolaget - omsatte 126 miljoner kronor 2015

FEO MediaQuizkampen

Grundarna av FEO Media f.v.: Kalle Landin, Robert Willstedt, Olle Landin och Henrik Willstedt. Foto: pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Mobilspelsbolaget FEO Media fortsätter att växa i hög takt. I fjol steg omsättningen med 29 procent.

Den svenska mobilspelsboomen verkar aldrig ta slut. Under fjolåret steg omsättningen i FEO Media från 98 miljoner kronor till 126 miljoner.

Samtidigt ökade rörelseresultatet från 61 miljoner kronor till 68 miljoner kronor. Ungefär varannan intäktskrona är alltså vinst för bolaget.

FEO Medias nya spel Pixduel, som är ett bildbaserat quizspel, visar tecken på att bolaget kommer att fortsätta växa även i år.

På runt sex månader har spelet samlat på sig 6,4 miljoner användare. Den absoluta majoriteten finns i USA. Pixduel står dock fortfarande för en mindre andel av försäljningen.

“Jag kan inte svar rakt av på det, men det är någonstans runt 15 procent”, säger Robert Willstedt, medgrundare till FEO Media.

Superhiten Quizkampen släpptes redan sommaren 2012. Spelet har i dagsläget över 70 miljoner spelare.

“Quizkampen växer hela tiden, det är viralt nu. Man ser ofta att den här typen av spel har en peak och så minskar tillväxten. Vi har väldigt många spelare som fortsätter använda vår app”, säger Robert Willstedt.

Han berättar även att bolaget kommer lansera spelet på tio nya marknader under året.

Läs mer