Sök

Brakförlust för Klarna – kreditförlusterna rusar

Klarnafintech

Sebastian Siemiatkowski, vd Klarna. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Kreditförlusterna rusar för Klarna som gör en brakförlust under årets tre första kvartal.

Svenska betaljätten Klarna har visat upp sina siffror för årets tredje kvartal. Där framgår att bolaget hittills i år (fram till och med september) hade intäkter på 9,76 miljarder kronor. En ökning mot de 6,97 miljarder som bolaget omsatte samma period förra året.

Men intäkterna är inte det enda som ökar. Resultatet på sista raden för de 9 första månaderna landar på saftiga minus 2,5 miljarder kronor, jämfört med minus 0,62 miljarder samma period förra året.

Kreditförlusterna ökar

Förlusten drivs bland annat på av kreditförlusterna, som även de ökar kraftigt. Förra året låg kreditförlusterna på 1,6 miljarder kronor under årets tre första kvartal, samtidigt som bolaget omsatte 7 miljarder – alltså 22,9 procent av den totala omsättningen. I år är den siffran 2,9 miljarder på en omsättning som alltså ligger på 9,7 miljarder, vilket motsvarar 29,9 procent av den totala omsättningen. En kraftig ökning med andra ord.

I ett mejl till Breakit skriver Klarna angående de ökade kreditförlusterna:

"Klarna befinner sig i en expansionsfas med hög tillväxt. Vi investerar för att kunna erbjuda fördelarna med Klarnas tjänster till ännu fler konsumenter globalt och därmed ett bättre alternativ till kreditkort med hög ränta. Klarna har sedan början av 2020 gått in på nio nya marknader och har även lyckats attrahera en global konsumentbas snabbare än någon av våra konkurrenter. Fler än 90 miljoner konsumenter i 20 olika länder använder och uppskattar idag Klarnas hållbara krediter", och fortsätter sedan:

"Varje etablering på en ny marknad följer en förutsägbar finansiell bana: i takt med att volymerna ökar och fler kunder i sin tur använder Klarna, förbättras marknadskännedomen och kreditrisken minskar, vilket gör de mogna marknaderna mer hållbart lönsamma.”

En kreditförlust uppstår dels när en konsument de facto misslyckas med att betala en faktura. Men den kan också vara framåtblickande, det vill säga att långivaren väntar sig att konsumenten i framtiden kommer ha svårt att betala.

Klarna skriver också i sin rapport att USA är den snabbast växande marknaden med en ökning i försäljningsvolymen på 300 procent under året. Antalet app-användare har på samma marknad ökat med 167 procent.

Internationellt finns Klarnas shopping-app nu på 18 marknader, samtidigt som de erbjuder betalningar i totalt 20 länder

Klarnas resa

Klarna befinner sig just nu på en transformationsresa där bolaget går från att vara ett vanligt betalbolag – till att bli något av en bredare shoppingmotor.

Det märks inte minst på alla köp som Klarna har gjort den senaste tiden, där de har köpt upp allt från prisjämförelsesajten Pricerunner för drygt 9 miljarder, till det sociala e-handelsbolaget Hero

LISTA: Klarna har köpfest – här är alla årets förvärv (och det är en hel del)

Läs mer