Sök

Klimat-tweakad affärsmodell – en bra affär för alla (så gjorde vi)

BreakitBreakit Impact Challenge

Jon Mauno Pettersson, chefredaktör på Breakit.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Breakit har sett över sin klimat-tweakade affärsmodell och sett över vad som fungerar och vad vi behöver göra mer av.

Vi är nu inne på den fjärde veckan av vår klimatbootcamp Breakit Impact Challenge och den här veckan handlar det om att klimat-tweaka affärsmodellen. Ett både spännande och lite klurigt steg. Var börjar man ens? 

När Breakits vd Camilla Bergman ansvarade för det här steget första gången vi genomförde klimatutmaningen identifierade hon direkt ett stort problem: “Hjälp, hur f-n ska jag hinna?!”

Att förändra en affärsmodell så att den blir klimatmedveten är trots allt inte någonting som görs över en natt. Nej, det kräver både tankearbete och vilja för att lyckas.

Men träffar man rätt är uppsidan samtidigt stor. Om du lyckas få din affärsmodell att bidra till ett bättre klimat kommer det att skapa större impact och positiv påverkan än många andra åtgärder. 

Rätt häftigt när man tänker på det.

Klimatsäkra affärsmodellen

Eftersom att vi har genomfört den här utmaningen tidigare har vi i år fokuserat på att följa upp hur vårt arbete har gått och vad vi kan förändra och förbättra.

Förra gången landade vi i att vi faktiskt har stora möjligheter att påverka och styra vår affär så att den bidrar till ett bättre klimat. Med hjälp av vår journalistik, genom dialog med partners, genom att lyfta frågan på våra event och genom att driva ett initiativ som Breakit Impact Challenge kan vi faktisk nå och påverka väldigt många människor och företag – samtidigt som vi gör bra affärer på vägen.

Här är vad vi landade i då – och hur det gick:

  • Vi identifierade att våra journalister i intervjuer kan se till att ställa frågor kopplade till hållbarhet på samma sätt som de ställer frågor om omsättning och vinst. Det handlar inte om att driva agenda utan om att ge våra läsare vad de vill ha och hitta nya infallsvinklar. 

    Detta har vi gjort under perioden och jobbar aktivt med idag, även om det fortfarande inte alltid kommer helt naturligt. Men det här är något som vi kommer att fortsätta att göra och vi tror att journalistiken bidrar till att både företag och läsare reflekterar kring frågorna.

    Idag är klimatfrågor och nyheter kopplade till hållbarhet naturliga inslag på Breakit. Vi har även nominerats för en granskning som kretsade kring just klimat och hållbarhet – något som fick stor uppmärksamhet.

    Men vi kan fortfarande göra mer.
     
  • Breakit Impact Challenge identifierade vi som ett viktigt initiativ, där vi med vår plattform kan hjälpa företag att med enkla medel bli klimatsmarta. Som du märker gör vi detta fortfarande, och vi kommer säkert att utveckla konceptet framöver. Ju fler bolag som vi får med på utmaningen, desto större blir effekten – så att få företag att upptäcka detta initiativ är av högsta vikt. 
     
  • När vi gjorde utmaningen första gången konstaterade vi också att våra utvecklare skulle kunna skapa enkla digitala verktyg som hjälper företag i sin klimatresa. Det är någonting som inte har blivit av. Det beror kort sagt på att det inte är vår spetskompetens att utveckla den typen av digitala produkter, även om det självklart finns potential för en sajt med vår räckvidd att skapa någonting litet och smart som skapar stora värden. 
     
  • När det kommer till exempelvis våra partnerskap och annonser identifierade vi att våra säljare aktivt skulle kunna söka upp annonsörer inom hållbarhet, eller företag som vill marknadsföra hållbarhetssatsningar de gör. Här har vi delvis lyckats. Många av de kampanjer som synts på Breakit har varit kopplade till just hållbarhet och den dialogen har vi ständigt – men ska vi vara helt ärliga så kan vi göra mer här, speciellt när det kommer till det uppsökande säljarbetet. 
     
  • Vi kan också hjälpa våra kunder att göra mer klimatsmarta val. Det kan handla om partners på event som själva inte har hunnit sätta en form för klimatarbetet. Här ska vi ta fram en lista med information och förslag på hur de kan tänka när de arbetar med oss. Om vår partner exempelvis delar ut en massa gratisprodukter som slängs i närmaste papperskorg så är det exempelvis inte bra – för någon.
     
  • Förra gången bestämde vi att vi skulle börja lyfta vår klimatintresserade målgrupp tydligare i våra säljpitchar. Annonsörer som vill nå en klimatsmart, framåtlutad målgrupp ska kort sagt förstå att de bäst gör det hos Breakit. Detta gör vi idag men vi ska också jobba vidare på denna punkt och se till att det alltid implementeras naturligt i våra kommersiella presentationer.
     
  • Vi försöka alltid ha med klimatet som en punkt på våra event, eftersom vi märker att våra eventbesökare tycker att detta är viktigt och intressant. Detta är någonting som vi har lyckats med, även om det ibland kan vara utmanande att få in det på ett passande sätt när det kommer till ett nischat event med ett specifikt syfte.
     
  • Vi serverar alltid vegetariskt mat på våra event. Det vi däremot kan bli bättre på är att informera våra besökare om varför vi gör detta, samt också säkerställa att den vegetariska maten är mättande och god. Så att det blir en positiv och inspirerande matupplevelse för besökarna. Kanske lyckas det få några chefer i det rummet att införa samma policy på sina företag? 
     
  • När det kommer till våra utbildningar och kurser har vi tidigare konstaterat att vi skulle kunna hålla utbildningar och workshops kring hur företag kan bli klimatsmarta, genom att ta hjälp av de experter och all den info vi samlat in under Breakit Impact Challenge. Vi funderade även på att göra det digitalt för mindre miljöpåverkan.

    Det digitala kom ju naturligt i och med pandemin. Däremot kan vi göra fler klimatkopplade utbildningar.
     
  • På Breakit säljer vi inga produkter. Däremot har vi identifierat att vi kan bli bättre på att säkerställa så att de produkter vi använder internt håller länge. Vi ska exempelvis se över så att alla har mobilskal och datorskydd, för att förlänga livslängden på produkterna, och det ska vara standard att alltid använda befintliga produkter och “ärva” av tidigare medarbetare, snarare än att köpa nytt. 

… och allt det som är nytt

Sedan vi klimat-tweakade affärsmodellen första gången har Breakit växt en hel del och vi har fått nya affärsområden och produkter. Bland annat har vi idag en prenumerationstjänst och olika typer av professionella nätverk, exempelvis CEO:s in tech och Leaders in SaaS

I dagsläget har vi inte implementerat hållbarhet som någon form av stående punkt i dessa program, men som ett första steg kan vi inspirera och tipsa medlemmar om möjligheten att ta sig med tåg till nätverksträffarna, informera om varför vi har vegetarisk mat och ställa hållbarhetskrav på lokalerna vi använder.

Angående vår nya prenumerationstjänst så kretsar den i dagsläget kring journalistiken, där vi i dag har klimatfrågan högt på agendan. Men även här är det möjligt att vi kan hitta ytterligare sätt att skapa impact och inspiration – det är något vi ska titta närmare på.

I övrigt har vi konstaterat att vi skulle behöva sätta upp vår interna klimatpolicy som en del av vårt onboarding-program, så att alla nya medarbetare också förstår varför vi fattar de beslut och val som vi gör. 

Slutligen så är vi övertygade om att en hållbar profil är positivt för Breakit och vårt varumärke. Det är kort sagt en bra affär att göra sådant som är bra för klimatet och världen – och vi gissar att samma sak gäller för din verksamhet.

Så vad väntar du på? Klimat-tweaka du också – det tjänar alla på!

Läs mer