Na-kd börjar närma sig plussiffror – och enhörningsnivå

NA-KDe-handelBörs

Nakds grundare och vd Jarno Vanhatapio. Foto: Press/Istockphoto.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

E-handlaren Na-kd börjar närma sig lönsamhet och har nyligen tagit emot propåer som hade värderat klädbolaget till 1 miljard dollar.

Det berättar bolagets vd och grundare Jarno Vanhatapio i en intervju med Di Digital.

Klädbolaget Na-kd omsatte cirka 2 miljarder kronor under 2020 och hade en rörelsemarginalen för av- och nedskivningar på -1,7 procent. 

Bolaget kan komma att visa svarta resultatsiffror för innevarande år, säger bolagets vd och grundare Jarno Vanhatapio i en intervju med Di Digital.

“Vi har en hel del engångseffekter kopplade till pandemin och fraktkaoset, bortsett från det så har vi varit lönsamma. Det viktigaste för oss är att hitta balansen mellan tillväxt och lönsamhet”, säger Jarno Vanhatapio till tidningen. 

Han spelar i intervjun ned planerna på att ta bolaget till börsen i nuläget och berättar att Na-kd kommer att köra en “black week” med ett begränsat utbud på grund av fraktkaoset. 

”I snitt 85 procent av alla våra produkter har varit nästintill tre veckor försenade. För oss som jobbar extremt tajt med våra så kallade 'just in time'-leveranser så har det varit väldigt stökigt”, säger Na-kd:s vd till Di Digital.

Drömgränsen

När Na-kd i våras tog in nya pengar värderades klädhandlaren till drygt 5 miljarder kronor, cirka 3 miljarder under gränsen för att kunna kallas enhörning, det vill säga motsvarande 1 miljard dollar. 

”Vi har definitivt fått propåer på bolaget som når enhörningsstatus. Men det är först när det sker en transaktion som statusen uppnås”, avslöjar Jarno Vanhatapio.

Na-kd:s vd, som äger 10 procent av bolaget, säger även att han ständigt letar efter en ersättare till sig själv. 

”På sikt ska jag bli arbetande styrelseordförande, men jag är otroligt långsiktig i Na-kd och ser ingen annan placering som är bättre för mig under den kommande femton åren”, säger Jarno Vanhatapio.  

LÄS MER: Nakds toppchef avslöjar strategin i fraktkrisen: "Sätter press"

Läs mer