Saknade pappersfoton på dottern – då fick hon idén: “Vi har gått rakt uppåt hela tiden”

Once uponScaleup

Lina Andersson, grundare Once Upon. Foto: Press

Emil Widhagen

Fotoboksbolaget från Skellefteå växte med 122 procent förra året. Grundaren och vd:n Lina Andersson berättar om utmaningarna som resan har kantats av.

Once Upon har växt sig stora genom att skapa en tjänst som låter dig omvandla dina bilder i mobilen till fysiska fotoböcker. Bolaget grundades av Lina Andersson som kom på idén när hon insåg att hon helt saknade fysiska bilder på sin dotter.

I Breakits sammanställning över de 99 hetaste scaleup-bolagen i år framgår det att Once Upon dubblerat sin omsättning under 2020.

Bolaget ökade från 33 miljoner 2019 till 74 miljoner 2020 vilket ger en total tillväxt på 122 procent. Samtidigt minskade förlusten från 10,4 miljoner till 1,1 miljoner. 

“Det är för tidigt att säga något om siffrorna för 2021. En betydande del av vår försäljning under ett år kommer från julhandeln vilket gör att det blir svårt att spekulera redan nu. Det jag kan säga är att det är en fortsatt hög tillväxt“, säger Lina Andersson.

Ett bolag som växer snabbt innebär ofta en resa kantad av både utmaningar och misstag. Jämfört med många andra verkar vägen dock ha varit ganska fri från hinder för Once Upon.

“Vi har gått rakt uppåt hela tiden egentligen. Vi gör förstås små misstag hela tiden men jag kan inte komma på några större misstag. På det stora hela följer vi den tillväxtplanen som vi hade från början”, säger Lina Andersson. 

Viktigt att inte tappa kulturen

Det som Lina Andersson lyfter fram som skulle kunna ses som en utmaning är den snabba tillväxten av personal.

“Det är väldigt viktigt för oss att vi inte tappar den kulturen på företaget som vi har byggt upp. Senaste året har vi vuxit från 20 personer till 40 personer. Antalet kommer fortsätta växa i samma takt framöver. Att upprätthålla kulturen är därför en viktig fråga att hantera. Vi har därför inrättat något som vi kallar ‘Växtverket’ inom företaget, ett forum där vi kan lyfta och ta tag i orosmoment som uppstår i en växande organisation”, säger hon.

För ett nytt bolag som är i tillväxtfas kan klimattänket lätt glömmas bort eller helt enkelt bli bortprioriterat.

“Hållbarhetsfrågor är definitivt något som vi arbetar med. I år har vi har gjort detaljerade beräkningar på vårt koldioxidavtryck i hela värdekedjan och dykt ner i produktionen för att se vad som behöver förändras där. Vårt mål är att vi inom tio år ska vara 100 procent hållbara”, säger Lina Andersson.

Till sist delar Lina Andersson med sig av vad hon skulle ge för råd till sig själv när hon startade bolaget.

“Jag skulle ha vågat testa och experimentera ännu mer. Även om vi gjort det sen start så kan värdet av det inte understrykas tillräckligt. Ibland blir det fel men det är en viktig del av processen.”

Läs mer