Så kan några minuter i veckan boosta er försäljning rejält

Rolf

Tobias Lundgren

Står säljteamet och stampar, med missade mål som resultat?
På bara fem minuter i veckan kan ni vända skeppet – och prestera bättre än någonsin.

Många till synes välsmorda säljorganisationer hamnar förr eller senare i samma fälla. Toppsäljaren sätter ribban månad efter månad, och når ofta upp till den. De andra säljarna strävar efter samma höjder, och lyckas ibland. 

Men hur ofta höjs ribban?

”Om det kommer in en ny säljare som presterar bättre än den förra toppsäljaren, då flyttas plötsligt nivån. Alla andra säljare tittar på den som är bäst, så om ledaren inte utvecklas så utvecklas inte de andra heller”, säger Pia Nilsson, grundare och vd på Rolf.

”Vi ökade försäljningen med 33% tack vare Rolf” - Testa det digitala verktyget Rolf ni också. Läs mer här!

Att väcka organisationen genom att ta in nytt blod kanske inte alltid fungerar – och är inte heller nödvändigt. Faktiskt går det att få ut mer av de anställda bara genom att ge dem några minuter i veckan för att reflektera över och utvärdera den egna insatsen.

”Ett team ökade försäljningen med 40 procent”

Pia har själv sett säljorganisationer öka sina resultat med tiotals procent tack vare den lilla förändringen.

”Undersökningar har visat att de som får reflektera över sin insats blir 23 procent mer effektiva, utan att för den delen bli mer stressade. Ett säljteam jag coachade ökade försäljningen med 40 procent när de fick en tydligare och mer regelbunden styrning”, berättar Pia.

LÄS OCKSÅ: Därför bör ni skrota det årliga medarbetarsamtalet - för alltid

För att sprida de här insikterna grundade hon Rolf, som står för Reflekterande Organisation med Lärande Feedback. Rolf är ett digitalt verktyg som hjälper företag att få ut det mesta av sina anställda, genom kontinuerlig feedback och uppföljning mellan chefer och personal.

”Lättare att bygga bästa möjliga företagsstruktur”

I Rolfs digitala verktyg kan det krävas så lite som fem minuter i veckan för att se en utveckling i teamet. Istället för att styra på gruppnivå får cheferna unika insikter från varje individ. Årliga medarbetarsamtal med luddiga mål byts ut mot regelbundna uppdateringar och konkreta resultat, som tydligt synliggörs i Rolf. 

LÄS OCKSÅ: Fem punkter för att bli en bättre chef efter pandemin

När säljarna börjar jaga sina egna mål, istället för den som har på sig ledartröjan för tillfället, får hela organisationen en skjuts.

”Ett vanligt misstag är att allt bara ska göras mer. Det ska bokas fler möten och ordervärdena ska öka. Genom feedback och uppföljning kan man istället fokusera på att göra saker bättre, och på så sätt höja resultaten. I ett team har alla olika kompetenser och styrkor. När man får en tydlig bild av de styrkorna blir det också lättare att bygga den bästa möjliga företagsstrukturen”, säger Pia.

Testa det digitala verktyget Rolf ni också. Läs mer här!

Läs mer