Sök

Kraftig tillväxt för Footway – ser medvind efter pandemin

Footwaye-handelBörs

Daniel Mühlbach, vd och grundare Footway

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Den digitala skokoncernen Footway fortsätter att redovisa brant tillväxt.

Och nu börjar kunderna även köpa fest- och kontorsskor.

E-handelsbolaget Footway, som innefattar varumärken som Sportamore och Caliroots, kan inte ha påverkats av det globala frakt- och logistikkaoset särskilt mycket. För tillväxten i det tredje kvartalet uppgick till 43 procent och försäljningen steg därmed till 338 miljoner, enligt bolagets delårsrapport på tisdagen. 

"Det är glädjande att tredje kvartalet inneburit stark tillväxt trots omvärldens utmaningar”, skriver Footways vd Daniel Mühlbach i rapporten. 

Av rapporten framgår även att antalet besökare på bolagets sajter ökat med sammantaget 32 procent under kvartalet, till cirka 1,7 miljoner aktiva kunder.

Restiktionerna borta

Footways vd framhåller att corona-restriktionerna togs bort i många länder i slutet av det tredje kvartalet och han tror att det kommer att vara positivt för både efterfrågan och logistiken. 

“Flertalet produktkategorier, till exempel kontorsskor och festskor, med en låg efterfrågan under pandemin har börjat öka", säger Daniel Mühlbach.

Bolagets rörelseresultat före avskrivningar, ebita, uppgick till 0,8 miljoner kronor, en förbättring från -2,1 miljoner motsvarande period i fjol. 

Längst ned i resultaträkningen finns ännu ett ganska stort minus, -16 miljoner kronor. Det var en försämring från -8 miljoner tredje kvartalet 2020. Försämringen beror i sin helhel på ökade avskrivningar. 

Footways börsvärde uppgår till nästan 1,4 miljarder kronor. 

Läs mer