Sök

Svenska Truecaller planerar tungt samarbete med asiatiska giganter

Truecaller

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den svenska telefonboksappen Truecaller vill hjälpa e-handelsjättar i Indien att registrera kunder.

Den svenska telefonboksappen Truecaller meddelade i förra veckan att de slår ihop sina appar och samlar funktioner så som nummersök och en intelligent telefonbok i en och samma app. I samma veva meddelade bolaget även att de har planer på att börja visa annonser för sina användare, vilket är ytterligare ett steg mot att börja kapitalisera på sina 250 miljoner användare.

Men den Stockholmsbaserade appen, som grundats av entreprenörerna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, verkar ha större planer än så.

Enligt sajten Business Standard har Truecaller nu planer på att inleda samarbeten med e-handelsjättar som Snapdeal och Flipkart på den indiska marknaden. Med hjälp av sin numera gigantiska databas fylld av telefonnummer kopplade till namn vill man bland annat kunna hjälpa e-handelsjättarna verifiera användares identiteter med hjälp av telefonnummer.

Detta är en del av den företagssatsning som vi tidigare har kunnat rapportera om.

Indien är idag Truecallers största marknad, med 120 miljoner användare. Den siffran förväntas dock öka till 200 miljoner användare innan året slut.

Enligt Business Standard är Alan Mamedi och Nami Zarringhalam för tillfället på plats i Indien för att introducera ett ”utvecklar-kit” riktat mot startups, e-handlare och appar. Detta kitt ska göra det möjligt för dessa aktörer att verifiera användare via telefonnummer.

”Vi vill göra e-handel personligt för användarna och det är det vi vill pitcha in. Vi vill att bolagen och kunderna ska kommunicera bättre, från den första kontakten till leverans”, säger Alan Mamedi.

Alan Mamedi vill själv inte bekräfta huruvida de för samtal med jättar som Flipkart och Snapdeal.

Snapdeal värderas i dagsläget till 6,5 miljarder dollar, enligt Wall Street Journal. Flipkart bekräftade för knappt ett år sedan att bolaget då värderades till 15,5 miljarder dollar. 

Om Truecaller

Under 2014 omsatte företaget, vars digitala telefonbok är den största i världen, strax under 8 miljoner kronor med en förlust på 85 miljoner.

Bolaget har hittills inte avslöjat vad resultatet för 2015 blev. Bolaget har nu 80 anställda, jämfört med 100 personer före nedskärningarna i slutet på förra året.

Läs mer