Sök

Clas Ohlsons försäljning ökade 6 procent i september

Clas Ohlson

Kristofer Tonström, vd på Clas Ohlson. Foto: Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Clas Ohlson ökar online, men ser fortfarande störningar i logistikkedjan globalt.

Prylkedjan Clas Ohlson försäljning i september ökade 6 procent till 667 miljoner kronor (629). Den organiska försäljningen ökade med 5 procent, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

"Kundtrafiken till våra butiker har återhämtat sig något under september men är alltjämt lägre än under 2020. Trots detta nådde vi under månaden en total försäljningsökning om sex procent samtidigt som vår försäljning online ökade med 61 procent", kommenterar vd Kristofer Tonström.

"Vi ser fortsatt störningar i den globala logistikkedjan men vi har haft en välbalanserad lagernivå under perioden genom att arbeta med sådant vi själva kan påverka. Detta arbete fortsätter när vi nu förbereder oss inför den kommande julhandeln."

Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 5 procent. Onlineförsäljningen ökade samtidigt med 61 procent till 68 miljoner kronor (42). Vid periodens utgång hade Clas Ohlson 228 butiker (228).

Under maj-september har försäljningen ökat med 1 procent till 3.434 miljoner kronor, med en organisk tillväxt på 1 procent. Onlineförsäljningen ökade med 26 procent till 345 miljoner kronor.

Läs mer