NFT har kallats både konsträddare och klimatdödare: “Det är ingen fluga”

True Global VenturesChromawayBlockkedja
Henrik Hjelte, Patrik Arnesson och Henrik von Schoultz. Foto: Pressbild/Montage

Henrik Hjelte, Patrik Arnesson och Henrik von Schoultz. Foto: Pressbild/Montage

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Svenskarna som satsar på NFT-tekniken tror på flera förbättringar som ska göra tekniken både grön och smartare.

NFT, eller non-fungible token, kallas de digitala föremål som idag köps och säljs i ett rasande tempo online. Redan i början av året hajpades fenomenet upp ordentligt och fick genomslag hos en bredare allmänhet. Det handlar om en teknik som gör det möjligt att äga digitala föremål, genom att de registreras på blockkedjan. Du kan tänka på det som ett slags digitalt ägandebevis.

Exakt vad en NFT är kan ni läsa mer om här.

Fenomenet har också beskrivits som en bubbla – eller ett luftslott – där människor spenderar stora summor pengar på att köpa digitala samlarobjekt i hopp om att kunna göra en bra affär. Samtidigt som det har funnits oklarheter i vad man faktiskt köper för något. 

Dessutom har blockkedjetekniken bakom lyfts fram som ett hot mot miljön, som bara blir värre i takt med att framställningen av kryptovalutor och transaktionerna som görs med de digitala valutorna kräver allt mer energi.

 Finns stora ekonomiska incitament för branschen att bli grön

“Jag tror att de stora aktörerna själva kommer att driva på en grön omställning. Det finns stora ekonomiska incitament för branschen att bli grön, den kommer inte att bli accepterad annars”, säger Henrik von Schoultz, partner på True Global Ventures som bland annat har investerat i ett Kanadensiskt bolag som ska göra kryptobrytning grönt.

“I slutändan tror jag också att det kommer ske stora tekniska förändringar där tekniken inte kräver lika mycket energi. De stora datahallarna kommer fortfarande behövas, men det kommer bli mycket mer energieffektivt.”

Samtidigt som det finns många kritiker, så finns det också många som nu satsar stort på tekniken. Förutom nya renodlade NFT-bolag har vi sett satsningar från tunga internationella spelare som Softbank, där de nyligen ledde en investering på 680 miljoner dollar i fantasy fotbollsspelet Sorare. Och varumärken som Coca-Cola, Budweiser och Visa har alla doppat tårna i det än så länge ganska outforskade området genom att bland annat köpa egna NFT:er.

Dessutom har NBA, den amerikanska basketligan, redan visat att digitala samlarkort som NFT:er kan omsätta enorma summor pengar genom sitt samarbete med startupen Dapper Labs. Samma bolag annonserade också nyligen att de stängt en runda på 250 miljoner dollar där bolaget värderades till hela 7,6 miljarder dollar.

Fåtal svenska aktörer som satsat

Men stora satsningar till trots så är NFT som område alltså fortfarande i sin linda med många nya aktörer som vill slå sig in. Här i Sverige har ett fåtal aktörer än så länge valt att satsa på den nya digitala branschen, men de som satsar tror stenhårt på konceptet – och det är en blandning av nya utmanare och välkända profiler.

Det har gått så jäkla snabbt

“Vi har satt upp ett nytt bolag som heter Forza Ikonia, men det har gått så snabbt att vi inte ens har hunnit sätta upp en hemsida än. Det säger något om branschen också, det går så jäkla snabbt”, säger Patrik Arnesson, grundare av Forza Football som har flera NFT-relaterade projekt på gång genom Forza Ikonia.

“Jag har alltid varit konstintresserad själv och gjort konstinstallationer på fritiden. Sen såg jag NFT komma och eftersom att jag gillar både tech och konst, så bestämde vi att sätta upp det här nya bolaget.”

Han berättar att det handlar om tre teorier bakom satsningen. Att smarta kontrakt, alltså det som bland annat gör NFT:er spårbara, är bättre än kontrakt med papper och penna; att blockkedjan och NFT innebär ett nytt paradigm för webben; och att skryt och statussymboler kommer att bli viktigare online än offline.

“Jag tror inte att det är en fluga. Klockan du äger i det virtuella rummet kommer bli viktigare än den du bara äger i det riktiga rummet. Samtidigt blir rummen också mer sammankopplade och gränserna suddas ut”, säger han. 

Patrik Arnesson har själv lanserat två satsningar genom sitt Forza Ikonia. Det ena är 7moments, där han säljer känslor som NFT genom konst och där det första samarbetet gjordes tillsammans med Björn Borg. Det, mauer.digital, andra går ut på att sälja digitala delar av Berlinmuren som har prytts av konst från olika konstnärer.

Vad är inte spekulationsdrivet i affärsvärlden?

Om att mycket inom NFT-världen idag handlar om spekulativ verksamhet säger han:

“Vad är inte spekulationsdrivet i affärsvärlden? Jag tycker inte att det är någonting som är särskilt konstigt alls. Vi måste också tänka på att vi lever i en digital värld redan idag, samtidigt som konstvärlden har utvecklats väldigt lite under den här tiden. Det har varit i princip omöjligt att tjäna pengar på digital konst.”

En annan svensk aktör som satsat tungt både på blockkedjan i sin helhet och på NFT:er är Henrik Hjelte med sitt Chromaway. Genom sitt dotterbolaget Antler Interactive utvecklar de just nu bland annat ett spel som är helt integrerat med deras egna blockkedja, ett spel där NFT:er också spelar en viktig roll.

Men enligt honom arbetar de också på att lösa flera andra av de frågetecken som idag finns kring NFT:er. Bland annat genom en egen ännu inte namngiven marknadsplats.

“Det är en marknadsplats för NFT:er, men vi vill också lösa en hel del problem som finns idag. Exempelvis vad som URL:en (webbadressen reds.anm.) som pekar mot en NFT försvinner eller riktas om, vad händer då? Sen finns andra frågor också, som hur man säkerställer att den som publicerar en NFT verkligen har rättigheterna till verket, och är det dokumenterat med metadata hur många upplagor av NFT:n som finns. Allt sånt försöker vi lösa”, berättar han.

Läs mer