Zalando vill påskynda cirkulariteten inom modebranschen - lanserar nya affärsmetoder

ZalandoHållbarhet

David Schröder. CFO Zalando. Foto: Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Vill öka takten i hållbarhetsarbetet.

Klädjätten Zalando aviserar en ny satsning som ska påskynda cirkulariteten inom modebranschen. Som ett led i detta siktar bolaget på att förlänga livslängden för minst 50 miljoner modeartiklar fram till 2023. Det framgår av ett pressmeddelande.

För att öka cirkulariteten väljer Zalando att lansera en rad nya affärsmetoder, inklusive investeringar i nya återvinningstekniker. Därutöver satsas det på utveckling av designstandarder och en pilot för reparationer av kläder och skor i samarbete med lokala studios och skräddare i Berlin.

”Modebranschen har idag en linjär affärsmodell: take - make - use – throw away. Med de nya initiativen satsar Zalando på att övergå till ett cirkulärt system genom att ta ett helhetsgrepp för att omforma varje steg i en produkts livscykel: design & tillverkning - använd - återanvänd – slut kretsloppet”, skriver bolaget.

Du och ditt företag kan också hjälpa till att rädda planeten. Gå med i Breakit Impact Challenge – anmäl ditt företag här!

Läs mer