Fishbrains kaxiga mål för 2016: 500 procent fler användare i USA

Breakit - Fishbrains kaxiga mål för 2016: 500 procent fler användare i USA
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Det hajpade sociala fiskemediet Fishbrain hoppas få sitt stora break i USA i år. Bolaget satsar nu på att öka sina användarsiffror – kraftigt.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Vi har i flera omgångar rapporterat om Fishbrain, som är som ett Facebook och Instagram för fiskare. Bland annat skrev vi i somras om att bolaget tog in 68 miljoner kronor (8 miljoner dollar) i riskkapital, från bland annat Northzone och Industrifonden.

Med det nya kapitalet växer bolaget nu i ett rasande tempo. På ett år har bolaget gått från åtta till 23 anställda och har nu även passerat 1,2 miljoner aktiva användare globlat. Antalet användare ökade förra året med 131 procent.

För 2016 har bolagets grundare Johan Attby nu satt betydligt högre tillväxtmål.

“Vi behöver nå en kritisk massa i ett land för att verkligen få igång djungeltrummorna. Mot slutet av året satsar vi på att ha fått in 10 procent av sportfiskarna i USA”, säger han.

I USA finns ca 60 miljoner sportfiskare, enligt Johan Attby. Det innebär alltså att antalet användare måste öka med minst 500 procent på ett år för att bolaget ska nå sitt mål. Och att bolaget ska ha minst 6 miljoner användare bara i USA.

För att nå målet under våren kommer bolaget att dra igång marknadsföringsmaskineriet på allvar.

“Vi kommer att satsa mest på digital marknadsföring. Facebookannonser funkar till exempel väldigt bra för oss. Men nu har vi kommit dit att vi är ett riktigt bolag och inte bara en idé eller ett experiment, så vi kommer att satsa en del på att bygga ett starkt varumärke också”, säger Johan Attby.

Varumärkesbyggandet sker bland annat genom att närvara på fisketävlingar och samarbeta med kändisar och några av de största professionella sportfiskarma.

Trots den stora satsningen har inte bolaget lagt allt fokus på tillväxt. En del av resurserna läggs även på att vidareutveckla den nya premiumtjänsten, som Breakit har rapporterat om tidigare. Exakt hur det har gått efter lanseringen vill inte Johan Attby avslöja. Det verkar dock inte handla om några supersiffror riktigt än.

“Det är några tusen som har signat upp nu. Men det är fortfarande mycket kvar att utvärdera. Nu jobbar vi bland annat med att bestämma vad som ska ligga framför och bakom betalväggen”, säger Johan Attby.

Premiumtjänsten innebär framför allt att användarna får ta del av fiskeprognoser. Alltså när och var man ska fiska för att hitta de största fiskarna av den sorten man letar efter. Med i bedömningen finns parametrar som luftfuktighet, lufttryck, tidvatten och tid på dygnet.

För varje fångst som loggas på sajten samlar Fishbrain in ett trettiotal parametrar. Användaren själv registrerar fiskens art och storlek, var den är fångad och vilket bete som har använts. Resten av parametrarna samlas in från olika vädertjänster. Sifferanalysen är i första hand tänkt att vara en del av den nya premiumtjänsten.

“Under året passerade vi 800.000 loggade fångster, så nu har vi tillräckligt mycket data för att kunna göra ordenltiga prognoser. Sedan jobbar vi med maskinlärning och artificiell intelligens för att optimera prognosalgoritmerna”, säger Johan Attby.

Läs fler artiklar
LÄS MER