Sök

Klimatutmaningen fick Dreams att tänka om – "Vi vill vända ångesten till pepp"

DreamsHållbarhetklimat

Joakim Jörlander, Naima Yosef och Caroline Ehrning. Foto: Dennis Erixon / Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Sparappen Dreams vill engagera sina användare när de tar sig an klimatutmaningarna i Breakit Impact Challenge.

Registrera er för Impact Challenge nu – som vanligt helt gratis!

När sparappen Dreams var med i Breakit Impact Challenge för två år sedan slutade det i en bejublad insats där bolaget prisades för Bästa klimat-tweakade affärsmodell. Utmaningen, som går ut på att bli så klimatvänlig som bara möjligt på 30 dagar, hade också resulterat i valet att lyfta fram klimatvänliga sparmål till sina kunder i appen. 

När Breakit Impact Challenge om några veckor drar igång för fjärde gången är det med nya utmaningar för företag som redan har varit med i utmaningen. Dreams är ett av närmare 70 bolag som än så länge har antagit utmaningen – och den här gången hoppas de kunna aktivera sina användare i själva utmaningen.

“Vi jobbade intensivt med utmaningen och den har varit viktig för oss ur flera perspektiv, inte minst för att vi som bolag måste bidra på alla sätt vi kan till en bättre planet. Vi gjorde förändringar i allt från vilken mat vi äter på konferenser och hur vi reser – men också förändringar i appen och vilka sparmål vi lyfter fram”, säger Caroline Ehrning, Community manager på Dreams och ansvarig för årets utmaning. 

“Användarna inspireras att fokusera på större drömmar, kanske skippa takeaway-kaffe och fast fashion-köp, åka kollektivt istället för bil exempelvis. Det är små beteendeförändringar som gör att man uppfyller sina drömmar, men också att man drömmer klimatsmart.”

Vad hoppas ni på i årets utmaning?

“Vi hoppas lära oss mer och få fler perspektiv. Denna gång vill vi göra utmaningen tillsammans med vårt Facebook-community, Nordic Dreamers, där vi har våra superanvändare. Vi har haft spar-utmaningar med dem tidigare baserade på olika sparhack, nu planerar vi för hur de ska kunna få vara med på vår hållbarhetsresa också.”

På vilket sätt?

“Jag ser att många efterfrågar och törstar mycket efter kunskap i den här frågan. Klimatångesten är stark efter senaste IPCC-rapporten. Vi vill vända ångesten till pepp och inspirera våra användare till att känna att de kan leva mer hållbart.”

Registrera er för Impact Challenge nu – som vanligt helt gratis!

Läs mer