Matsmart vill lägga i en högre växel – möblerar om i bolagets toppskikt

Matsmart e-handel
Peter Beckius blir ny operativ chef på Matsmart.

Peter Beckius blir ny operativ chef på Matsmart.

Åsa Johansson

Reporter

E-handlaren Matsmart förbereder för att bli ännu större och tar in en ny toppchef inför expansionen. ”Det finns otroligt mycket mer att göra”, säger vd:n Karl Andersson till Breakit.

Matsmart, som säljer överbliven mat via e-handel för att försöka minska på matsvinnet, har ett rekordår i ryggen. Nu vill bolaget lägga i en ännu högre växel och rekryterar en ny operativ chef: Peter Beckius

“Vi har växt snabbt under en tid och vi fortsätter att accelerera. Nu är vi ett stort bolag och det viktigaste i vår fortsatta resa är bland annat att få in seniora och erfarna människor som har gjort resan förut och som kan fortsätta att bygga bolaget”, säger Karl Andersson, till Breakit. 

Peter Beckius kommer senast från Gant och har tidigare jobbat för bland annat H&M.

Vad tror du är den största utmaningen för Matsmart? 

“Utmaningen är naturligtvis att man kommer att vilja fortsätta växa väldigt snabbt. Så man kommer att behöva göra saker i ett väldigt högt tempo och det kommer att ställa krav på organisationen, när mycket ska bli gjort snabbt och samtidigt. Det tror jag kommer vara den stora utmaningen”, säger Peter Beckius till Breakit. 

Är bolaget rustat för en sån här expansion som du beskriver? 

“Det tror jag till mångt och mycket, ja. Men det kommer att krävas att man fortsätter rekrytera stark kompetens inom ett antal områden”, säger Peter Beckius och tillägger att rekryteringsfrågan berör flera delar inom bolaget – men främst inom ett område. 

“Det vi ser som väldigt tydligt är inom techdelen där vi kommer att behöva rekrytera i ganska stor omfattning från där vi står i dag”, säger Beckius. 

I dag finns Matsmart på fyra marknader, och enligt Anderssons utsago finns det “otroligt mycket mer att göra där”. Samtidigt bekräftar han för Breakit att vad han beskriver som “fortsatt expansion” även innebär att gå in på nya marknader. Han vill däremot inte berätta vilka länder det handlar om. 

Rättelse: I en tidigare version av den här artikeln stod det att vd:n inte kunde bekräfta uppgifter om expansionen handlar om att gå in på nya marknader. Korrekt är vad som står nu.

Läs fler artiklar
LÄS MER