Sök

Moderna techbolag eller traditionell e-handel – sexet ställer till problem för alla

AVA StoriesBlanche Storiessextech

Tobias Blixt är reporter på Breakit. Foto: Pressbild/Montage

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Sextech-bolagen har svårt att sprida sina tjänster när de nekas annonseringar, ett problem de faktiskt delar med traditionell e-handel för sexleksaker.

Det är tråkigt för alla, framförallt när det handlar om att sprida en positiv bild av sex och välmående.

Sextech spås bli en enorm industri inom bara några år. Redan idag sägs den vara värd omkring 30 miljarder dollar, eller ungefär 300 miljarder kronor. Den som hör ordet tänker kanske tillbaka på Lora DiCarlos hajpade sexleksaker som portades från techmässan CES, men lika viktigt är de många framväxande tjänster som ägnar sig åt hälsa med koppling till både sex och kropp. 

Vi har pratat om fenomenet i några år, men under coronapandemin verkar det verkligen ha slagit igenom, kanske för att det är säkrare att ha sex med sig själv än främlingar under en pandemi. Tinder tvingades åtminstone skicka ut ett meddelande till alla sina användare om att vara försiktiga.

Själv ingår jag nog inte i målgruppen.

Men samtidigt är det genom artiklar som den ovan jag själv har hört mest om bolagen. Visst, jag är ärligt talat inte i målgruppen och när jag i veckan har träffat bolagen så har de berättat om kreativa sätt att nå ut till sin community som verkar fungera. De hittar säkert sina kreativa vägar till framgång. Men faktum är att världen 2021 inte verkar vara helt redo att släppa fram sextech-bolagen.

När vi på Breakit i veckan pratade med både audio erotica-bolagen Ava stories, OhCleo och Blanche så vittnade alla om att de hade svårt att nå ut i traditionella medier. Inte i nyhetsartiklar, där har intresset för de nya bolagen varit enormt – sällan ser vi nya (och små) bolag få så mycket medial uppmärksamhet.

Men när det kommer till annonsering har det varit svårare att få fram budskapen. 

Det handlar om borttagna annonser, avstängda konton i sociala medier och även svårigheter när det kommer till annonser i vanliga magasin. När jag pratar med Gerda Larsson på Curitas Ventures lyfter hon dessutom fram att det inte bara är sex-relaterade annonser som är känsliga, det mesta som rör kvinnors kroppar möter motstånd.

Men problemet delas också av e-handlarna som fokuserar på sexleksaker. De har alla mer eller mindre gett upp annonsering i sociala medier, radio och poddar verkar däremot fungera bättre – ljud och erotik verkar uppenbarligen gå hand i hand.

Att sextech har framtiden för sig verkar många vara överens om. 

Och det ska bli väldigt spännande att följa utvecklingen på marknaden.

Men framgångarna skulle antagligen komma snabbare, om de faktiskt fick chansen att visa upp sina produkter.

Läs mer