Sök

Heartcore lanserar fond på 1,7 miljarder – med fokus på konsumenter

Heartcoreriskkapital

Teamet på Heartcore. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Etablerar Sverigekontor och siktar på 30 nya investeringar med den nya fonden.

Riskkapitalbolaget Heartcore hette tidigare Sunstone Capital och fokuserar på konsumentbolag i Europa. De har tidigare investerat i bolag som Tink, Neo4j och Natural Cycles i Sverige. 

Idag meddelar Heartcore att de lanserar en ny fond, den fjärde totalt, med en storlek på 200 miljoner dollar, eller ungefär 1,7 miljarder kronor. De har också rest en tillväxtfond på 50 miljoner kronor för fortsatta investeringar i sina portföljbolag. 

I samband med kapitalresningen passar riskkapitalbolaget även på att gå in ytterligare på den svenska marknaden med ett lokalt kontor. 

I den nya fonden har två svenska investeringar redan gjorts. Det är i fintech-bolaget Majority och i Scapin, ett bolag som grundats av Kry-grundaren Joachim Hedenius och Izettle-veteranen Leo Nilsson.

En av investerarna i fonden är Boozt-grundaren Hermann Haraldsson, som själv backats av Heartcore.

“Heartcore har backat oss hela vägen till IPO, från att ha varit den första externa investeraren i bolaget redan i vår såddrunda. Den support och domänexpertis vi fått ta del av från Heartcore i såväl goda som svåra tider har varit ovärderligt, och en viktigt del i att bygga Boozt till det bolag det är idag. Jag är glad att få vara med och hjälpa framtidens entreprenörer i Heartcorefamiljen genom min investering i fond fyra”, säger han i ett pressmeddelande.

Bland fondens investerare finns både institutionella investerare, liksom 25 grundare från Heartcores portföljbolag som nu är med och investerar genom den nya fonden. Målet med det nya kapitalet är att Heartcore ska investera i 30 nya konsumentbolag. 

“Den pågående pandemin har varit en kraftig katalysator för digitaliseringen. Nedstängningar i samhället har lett konsumenter till att prova nya, digitala alternativ för första gången”, skriver man i pressmeddelandet och fortsätter.

“Heartcore förutspår att detta kommer leda till bestående beteendeförändringar hos konsumenter, där man under den senaste tolvmånadersperioden har sett ett flertal konsumentvertikaler hämta in upp till sju-åtta års prognostiserad tillväxt och konsumenter som i en aldrig tidigare skådad skala fått mersmak för de lösningar som erbjuds tack vare dagens teknologi.”

Läs mer