Sök

Svenska Confetti tar upp kampen med Facebooks eventfunktion

ConfettiEvents

FOTO: Pressbild Confetti

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

En snygg sida för företagseventet, hacket eller konferensen – med eget domännamn och bilder på ett par minuter. Det är konceptet som Confetti lanserar under torsdagen.

Sajtens huvudsyfte är att göra det enklare för företag och så småningom privatpersoner att skapa egna hemsidor för konferenser, fest och techevent. Genom Confetti kan företag lägga upp egna bilder och använda egna domännamn, eller ta hjälp av de mallar som finns på plattformen för att snabbt få upp en sajt. Martina Elm, som är medgrundare och vd, säger att det finns ett behov av en smidigare lösning eftersom det sällan finns någon i marknadsteam som kan koda egna sidor.

“Då får de antingen hyra in någon som kan och det är dyrt, eller så får de använda sig av Eventbrite, Meetup eller Facebook. Men med Facebook får de inte in några mejladresser som de kan återkoppla till”, berättar hon.

Hon tycker att det i sig är tillräckligt för att företag borde välja Confetti framför Facebook.

“Vi ger också möjligheten att helt sätta sin egen prägel på sitt event”, säger Martina Elm.

För det betalar företagen antingen en klumpsumma på 500 kronor för en sajt eller en månadsprenumeration för att kunna skapa hur många events som helst för 200 kronor. Hittills har 250 företag som använt sig av betaversionen.

“Vi behövde samla in data för att se hur sajten används och göra finjusteringar innan vi började slå på stora trumman”, säger Martina Elm.

Några av företagen som redan använder sig av Confetti är Spotify, Hyper Island och Tele2.

“Spotify hörde av sig inför Diversify. Vi har varit i techevents-tugget ganska länge så vi känner folk som har kunnat gå in och testa och det är jättekul att de har gillat det.”

Martina Elm har tidigare varit med och startat Tripbirds, drivit egen eventbyrå, grundat och driver Hackaway och jobbat på Hyper Island. De andra två grundarna Johnny Strömberg och Johannes Edelstam är utvecklare och designers. Johnny Strömberg har varit chefsdesigner på Mynewsdesk. Johannes Edelstam har tidigare jobbat på Tink och grundade Stockholm JS. Tilsammans driver gruppen Nordic JS.

“Det är viktigt att ha ett team som är eller vill vara mångfacetterade när du bootstrappar för det du inte har råd med är att ta in någon utifrån”, säger Martina Elm.

För ett år sedan sa de alla tre upp sig från sina jobb för att kunna ägna sig åt uppbyggandet av plattformen på heltid. Under tiden har de anordnat olika events och konferenser för att testa och finansiera sin produkt. De har ännu inte tagit in något kapital utifrån. Istället har de genom att ta jobb som konsulter själva finansierat hela uppbyggnaden av sajten som nu pågått i ett år.

“Vi ville göra saker i vår egen takt och inte dra igång en finansieringsrunda innan produkten var klar”, säger Martina Elm.

Confetti ska satsa internationellt, men det kommer ändå inte bli aktuellt att ta in externt kapital.

“I nuläget har vi inte några planer på att ta in pengar”, berättar Martina Elm.

Det finns möjlighet att lägga ut både event som är gratis, men också evenemang med biljettförsäljning.

“Så att alla kan sälja biljetter utan att skickas vidare till betalsajter. Det är lätt att kunder faller bort när de leds ut från sidan. Istället kan den som har eventet äga hela upplevelsen”, förklarar Martina Elm.

Nästa steg är att släppa en variant av sajten som är utformad för bröllop.

“Bröllopshemsidor är en trend och ett område som är ganska outforskat i Sverige”, säger Martina Elm.

Efter det väntar först några egna konferenser och sedan resten av cyber space.

“Vårt mål är att bli den mest älskade eventplattformen i världen”, säger Martina Elm.

Läs mer