Sök

Krönika: Arash Gilan

I Sverige tror vi att vi är bäst på tech – men politikerna riskerar att rasera allt

Arash Gilan, VD och medgrundare av Viva Media, om att politiker måste ta digitaliseringen på allvar.

Arash Gilan

Arash Gilan

Dags för svenska politiker att ta digitalisering på allvar, skriver Arash Gilan, VD och medgrundare av Viva Media.

En ny rapport från European Center for Digital Competitiveness har rankat 140 länders utveckling inom det digitala fältet under de senaste tre åren och Sverige får tyvärr en usel placering.

Rapporten mäter vidden av det som kan rymmas inom digitalisering som: AI, VR, robotik, kvantteknik, 3D-tillverkning mm. De bästa och de som ligger i framkant kallas för “Digital Riser”. Det är länder som får ihop det politiska med privata initiativ vilket bäddar för innovation och entreprenörskap. Kina och Kanada är bland de bästa i världen, och bland Europeiska länder är Litauen, Spanien och Ungern i toppen. Sverige då? Jodå vi är med men hamnar först på plats 33 och det är inget gott betyg.

Hur har det blivit så och stämmer det överens kring vår självbild? Vi är trots allt landet som har fött fram Mojang, Spotify, Skype och Klarna för att nämna några. Men just det är dilemmat, Sverige är rent entreprenöriellt digitalt starka vilket genomgående visas i reportage efter reportage här på Breakit men politiska initiativ lyser med sin frånvaro och det är oroväckande.

För ledarskapet avgör visionen och sätter alltid tonen, för Sverige som nation ekar det tomt kring digitalisering från ett politiskt perspektiv

Jag är ärligt talat inte förvånad, för några år sedan efterlyste jag statsminister Stefan Löfvens digitala vision för Sverige här på Breakit. Men fick förstås inget svar. Under pandemin smålog statsministern och sa lite stolt att han minsann aldrig e-handlat och egentligen säger det allt. För ledarskapet avgör visionen och sätter alltid tonen, för Sverige som nation ekar det tomt kring digitalisering från ett politiskt perspektiv. Det som kryper framåt är oftast it-haverier eller en hemsida som kostat hutlösa summor för oss skattebetalare. Kunskapen hos politiker är generellt låg och intresset svagt – hur kan det vara så när det i slutändan handlar om jobb och svensk konkurrensfördel i världen?

Oavsett block har digitalisering historiskt alltid varit ett nödvändigt ont och något för en minister att sköta vid sidan av ett annat ansvarsområde. Först fick vi en kommunikationsminister med ansvar för IT vilket var Ines Uusmann, ni vet hon som är känd för att ha sagt “internet är en fluga" (trots att det inte riktigt var så hon sa). Sen vandrade den digitala portföljen runt som en del av näringsdepartementet och i Fredrik Reinfeldts regering fick vi vår första IT-minister Anna Karin Hatt. Sveriges första officiella digitaliseringsminister fick vi i och med Peter Eriksson, en digitalt trött politiker med i princip noll intresse för frågan utan sysslade mer med bistånd. Idag heter ministern Anders Ygeman som mer fokuserar på energifrågor än digitalisering. Vad dessa ministrar har åstadkommit inom digitalisering kan nog ingen riktigt besvara. Visserligen har nuvarande regering en digitaliseringsstrategi men formuleringarna är så vaga och breda så det blir tyvärr inget konkret av det hela.  

Finns inga tvivel kring att den digitala ekonomin är framtiden  – men tystnaden från politiker är nästintill total

Det finns inga som helst tvivel kring att den digitala ekonomin är framtiden men tystnaden från politiker är nästintill total. Detta är illa för Sverige och det behövs en ny generation av politiker med en digital framtid för vårt land. Hur ska vi göra då – vad är det som krävs för att Sverige ska vara med i matchen? Digital Risers ger oss svaret och i rapporten är det primärt två faktorer som är avgörande för att ett land ska lyckas. 

1. Ambitiösa visioner har även tydliga mål 

Kina som är bland de bästa har exempelvis ett mål där de ska vara världsledande i alla aspekter inom digitalisering år 2025. Detta har de fördelat i 10 tydliga sektorer som robotik och AI. Det finns en utsedd ansvarig med nyckeltal för att driva frågan i mål. Vietnamn har som mål att 30% av deras BNP ska vara inom digital ekonomi tills 2030. Ungern vill vara topp 10 i världen inom 10 år på globala listan och inte bara Europa. Italien har initierat “Repubblica Digitale”, ett nytt program som ska verka för inkludering och höja den digitala kompetensen bland medborgarna. Vart är Sveriges ambitiösa vision och mål?  

2. Fokus ligger på entreprenörskap 

Länder som lyckas kring digitalisering har politiker som förstår vikten av det entreprenöriella.
Svenska bolag har inte lyckats tack vare nytänkande politiker utan de har lyckats trots avsaknaden av politiska åtgärder som främjar det entreprenöriella. Brasilien har initierat “InovAtiva Brasil” och “StartOut Brasil” som ska främja entreprenöriella projekt. I Egypten har regeringen bestämt att att bygga sex teknologiska parker som ska fostra innovation och entreprenörskap. I Kanada ska man investera 1,2 miljarder dollar på projektet “Innovation
Superclusters” som ska accelerera affärsdriven innovation. Visst allt kanske inte går vägen, men man försöker och visar handlingsvilja. När vi nu har gått in i valåret är intresset nästan lika med noll kring digitalisering. Otaliga inslag om migration, integration, skola och vård. Men digitalisering, AI och cybersäkerhet är lika med nej. Här kan vi och borde vi kunna bättre för det finns inget område digitalisering inte kommer att påverka och Sverige har alla förutsättningar för att vara bland de bästa i
världen. 

Näringslivet har visat att vi kan och målet är egentligen vidöppet för politiker. Så kära partiledare – vem tar pucken? Det börjar bli bråttom nu. 

Arash Gilan är VD och medgrundare av Viva Media  Han driver även VD-podden och skriver böcker där den senaste heter Apparnas Planet – människans roll i en digital värld. 

Läs mer