Sök

Kjell Dahnelius startade Kjell & Company för 33 år sedan – idag börsnoteras hans bolag: “En riktig lyckodag”

Kjell & Companye-handelretail

Press / Facebook

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Butikskedjan Kjell & Co stiger under börspremiären på torsdagen

Breakit fick tag på grundaren Kjell Dahnelius strax före öppningen:

“Det känns fantastiskt. Jag ser en enorm potential”, säger han innan han svarar på frågan vad han ska göra med miljonerna.

Kjell & Company grundades 1988 i Sundsvall av Kjell Dahnelius och hans tre söner. Kjell Dahnelius hade länge jobbat som säljare och hade ett intresse för teknik, ett intresse som han delade med sönerna. Och på den vägen var det. 

Bolagets expansion accelererade kring 2006 när nuvarande ICA-gruppen (då Hakon Invest) blev ägare till över 50 procent av aktierna. 2014 klev nuvarande huvudägare FSN Capital in i bilden men familjen Dahnelius var kvar som en stor minoritetsägare. 

På torsdagen skrivs ett nytt kapitel när elektronikkedjan när bolagets aktie tar steget in på Stockholmsbörsens lista för tillväxtbolag First North, givetvis med kortnamnet KJELL. 

“Det känns fantastiskt, framför allt för sönerna som har jobbat så hårt efter att jag klev av. De är så värda detta. Det här en väldigt glad dag för vår familj”, säger en upprymd och lite stressad Kjell Dahnelius när Breakit får tag på honom på torsdagsmorgonen, cirka en timme innan börsklockan skulle ringa in aktien och precis när han skulle samlas med andra storägarna i bolaget. 

Kjell Dahnelius har sålt cirka 730 000 aktier i samband med erbjudandet för i runda slängar 40 miljoner kronor. Det blir ytterligare några miljoner om den så kallade övertilldelningsoptionen utnyttjas i samband med introduktionen. 

Hans söner sålde ungefär lika mycket i samband med erbjudandet och sammantaget kommer familjen Dahnelius äga mellan 5-10 procent efter noteringen. 

Under premiären stiger aktien till drygt 67 kronor, upp 22 procent från introduktionskursen på 55 kronor. Bolaget har därmed ett börsvärde om 2,1 miljarder kronor. 

Förra året omsatte bolaget 2 miljarder kronor och nästan en fjärdedel av den summan kommer från e-handeln. 

“Jag ser en enorm potential, jag tror verkligen att det hör kommer att bli en framgångssaga återigen. Både för butiksdriften och e-handeln. E-handeln går ju framåt hela tiden”, säger grundaren vars namn sitter på skyltar på totalt 130 butiker i Sverige och Norge, eller “service points” som bolaget ofta väljer att kalla dem. 

Trodde du att det skulle göra så här bra när ni startade bolaget för 33 år sedan? 

“Det tar ett ju tag att starta upp en verksamhet med blod, svett och tårar. Vi kände att det här kommer att gå som tåget först när vi började etablera butiker i Stockholm, men det var ju många år efter grundandet”, svarar Kjell Dahnelius.

Vad ska du göra med pengarna?

“Det vet jag inte. I det här läget har jag faktiskt inga planer. Så rolig är jag”, skrattar Kjell Dahnelius. 

Men ni ska väl fira idag? 

“Ja, vi ska träffas hemma hos en av söner. Det här är en riktig lyckodag”. 

Läs mer