Så skalar du upp ditt SaaS-bolag – här är superinvesterarens 7 bästa råd

Ebba Arnborg

Sugen på att växa? Då är dagarna när ni kan ta affärsbeslut på känn förbi. Pål Malmros på Verdane har hjälpt många bolag att skala upp med riskapital – och vet vad som krävs för att lyckas.

”Investerare som vi, som jobbat länge och med många bolag, skaffar en hel del insikter om hur man kan göra för att lyckas. För även om varje bolag är unikt så är det mycket som även är likt mellan SaaS-bolag”, det säger Pål Malmros, partner på riskkapitalbolaget Verdane, som specialiserar sig på bolag som kommit en bra bit och snabbt ska expandera, ofta internationellt.

När du skalar upp från ett hanterbart antal anställda, kanske 20 eller 30, till en mycket större organisation på 100 till 150 medarbetare – på mycket kort tid, krävs det att du tänker till, menar han.

”Plötsligt går du från ett bolag där alla känner varandra och kan synka affärsbeslut genom att sätta sig i samma rum, till att behöva bygga ett skalbart ramverk för hur du växer organisationen och bygger processer, med sifferdrivna analys- och beslutsunderlag. Lyckas ni med detta lägger det grunden för snabb tillväxt, inklusive internationell expansion”, säger Pål.

Läs mer om Verdane här!

Här är Påls 7 råd för att lyckas växa smart

1. Skapa en tydlig målstyrning
Att optimera tillväxten innebär att få ut mesta möjliga ur de resurser företaget har, vilket ställer krav på effektiva beslutsprocesser. Det börjar med tydlig målstyrning, med hjälp av operationella ramverk såsom Objectives and Key Results (OKRs), som säkerställer att alla jobbar fokuserat i en och samma riktning.

2. Skapa en organisation med chefer/mellanchefer och ett managementteam
Viktigt här är tydliga ansvarsområden för att vägleda det dagliga arbetet, samt att managementteamet när man passerat 30 anställda måste gå från att sköta det operativa arbetet till att istället fokusera på bolagsledning. Det ställer nya krav på till exempel coachande ledarskap.

3. Börja samla data och bygg processer kring dina kundrelationer
Se över allt ifrån hur du onboardar dina kunder, följer upp deras affär och bygger ett team runt dem (customer success-funktionen) till hur mycket tid du lägger på varje enskild kund utifrån deras betydelse för ditt bolag och hur de kan växa tillsammans med dig.

4. Standardisera säljprocessen
Börja hitta skalbarheten i saker så att du kan anställa människor som sedan exekverar en bevisad process, vilket låter dig träna upp medarbetare och få dem produktiva snabbare.

5. Basera beslut på affärsanalys kring ’product management’
Se över hur ni bygger, implementerar och hanterar mjukvaran i tvärfunktionella samarbetsteam där till exempel produktansvariga, affärsutveckling, marknadsföring, sälj, utvecklare och ’customer success’ deltar.

6. Ha en sifferdriven affärsfilosofi
För att kunna ställa upp effektiva processer och förstå hur väl de fungerar behövs data. Anställ en tillväxt-CFO, någon som kan skapa och underhålla en slags ”systemflora” för att stödja alla bolagsavdelningar med data för att vägleda bolagets utveckling. Samt även förse bolagsledningen med strategisk vägledning om risken och de finansiella utfallen som olika beslut får.

”Att använda siffrorna för att fullt ut förstå sitt eget bolag, hur man optimerar affären och hur man ska allokera resurser och maximerar värdet av varje satsad krona är avgörande om man vill uppnå högsta möjliga tillväxt”, säger Pål.

7. Ta in rätt investerare
Att växa ett bolag är svårt och det är mycket som ska göras, men det kommer i regel alltid finnas andra som gjort samma resa förut. Genom att ta in rätt investerare kan man kringgå många av de värsta fällorna och maximera uppsidan.

”Om man dessutom får in en specialiserad investerare som Verdane, som har lokala investmentteam specialiserade på olika marknadskluster och operativa expertteam som kan hjälpa till med exekvering av allt från optimering av balansräkningen till digital marknadsföring och hållbarhetsarbetet, så är det fördelaktigt”, säger Pål.

Läs mer om Verdane här!

Läs mer