Sök

Eequitys Jessica Mattsson “Hästbranschen är lite bortglömd”

eEquitye-handelHästar

Jessica Mattsson, partner på Eequity.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

“Det är en sjukt spännande och växande bransch som man borde våga titta närmare på”, säger Jessica Mattsson, partner på Eequity.


Hästbranschen är enorm och många ryttare räds inte att spendera stora summor på såväl sig själv som sin häst. Trots det ligger den digitala utvecklingen (och inflödet av kapital) efter jämfört med många andra branscher. 

E-handeln har däremot stuckit iväg rejält på senare tid, dopat av den ökade efterfrågan under pandemin. Vi berättade precis om snabbväxande Maya Delorez som säljer ridkläder på nätet och siktar mot 100 miljoner kronor i år under ledning av grundaren Madelene Törnblom. PS of Sweden, som säljer hästprylar på nätet och drivs av Karin Bjärle, är en annan e-handelsraket.

Medan Maya Delorez växer organiskt har PS of Sweden tagit in det svenska riskkapitalbolaget Eequity på ägarlistan, som även satsat på en rad tunga e-handlare som Nakd och Ideal of Sweden. 

Jessica Mattsson är partner på Eequity, arbetar med PS of Sweden, och är själv aktiv ryttare med en lång bakgrund inom ridsporten.

PS of Sweden är hittills det enda hästrelaterade bolaget som Eequity investerat i – trots att flera horsetechbolag knackat på deras dörr. Jessica Mattsson berättar att många av dem fortsatt befinner sig i väldigt tidiga faser. 

“Vi investerar inte förrän vi ser att det finns en bevisad affärsmodell där bolagen gärna får växa fort”, säger Jessica Mattsson. 

För att väcka Eequitys intresse behöver du vanligtvis ha kommit en bit på vägen med en omsättning på mellan 50 och 200 miljoner kronor och vara lönsam eller i alla fall närmare dig lönsamhet. Det gäller dock främst e-handelsbolagen, inom andra nischer kan omsättningskraven vara lägre.

“Hästbranschen lite bortglömd”

Flera horsetechbolag har tagit in riskkapital men det rör sig fortsatt om mindre summor, och omsättningen är ännu rätt låg. 

Huruvida horsetech kommer att booma beror, enligt Jessica Mattsson, till stor del på hur mycket externt kapital som kommer att flöda in i branschen. Om fler investerar i de tekniska lösningarna kan det gå betydligt snabbare att skala än om bolagen växer organiskt. Hon menar att möjligheterna till innovation är oändliga, men upplever att många investerare saknar förståelse för ridsporten.

“Hästbranschen är lite bortglömd från investerarhåll och jag kan förstå att det inte är helt lätt att sätta sig in i och förstå hur den fungerar då den är lite speciell med mycket detaljer som behöver vara rätt för att lyckas”, säger Jessica Mattsson och fortsätter; 

“Jag tror definitivt på en superstark tillväxt men det kräver att fler spelare gör det riktigt bra. Vi ser nu att det kommer mycket egna varumärken vilket är jättekul. De kommer tillsammans att hjälpa till att skynda på online-penetrationen”. 

Många bolag och trender har eldats på rejält tack vara framgångsrika samarbeten med influencers. Jessica Mattsson tror att en del av förklaringen till att utvecklingen går långsamt är att få förebilder och profiler användarna apparna utåt, vilket vi ofta ser i andra sporter.

Jessica Mattsson pekar på att flera appar är jättebra, och lyfter Ridely och Equilab som exempel, men frågar sig samtidigt om alla lösningar verkligen behövs. 

“Jag tror definitivt att det är en bransch i sin linda som kommer att växa i takt med att fler ser nyttan av det och lösningarna i sig blir bättre och bättre”.

“Startar e-handel för att man måste” 

På e-handelssidan har Eequity dragit slutsatsen att online-penetration är betydligt lägre än i många andra branscher, och mycket säljs fortfarande genom fysisk butik. Många av de större fysiska aktörerna satsar på e-handel, men inte alltid helhjärtat

“Min känsla är att man har startat en e-handel för att man måste, men inte gett den tillräckligt mycket kärlek”. 

Hon menar att en av nycklarna till att skala med bolag inom ridsporten är att göra det I bredare skala. 

“Branschen är jättestor, men däremot inte speciellt stor sett till varje enskilt land, så man måste verkligen ha ett globalt mindset för att våga investera i ett bolag inom hästbranschen”, säger Jessica Mattsson.  

Samtidigt uppmanar hon fler investerare att våga satsa på hästsporten. 

“Det är en sjukt spännande och växande bransch som man borde våga titta närmare på”.

Läs mer