Sök

Startupen Ugglo vill utbilda barn med ljudböcker – nu köps de upp

UggloEdtech

Nils Ohlsén, Jens Malmqvist, Morgan Andersson, Daniel Forslund och Alexandra Tsampikakis. Foto: Pressbild

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Slukas av jätten.


Startupen Ugglo vill underlätta för skolor och elever genom digitala verktyg som ska göra det lättare att lära sig. De har byggt ett bibliotek av digitala böcker där eleverna kan lyssna, och även läsa, på en mängd olika språk. 

Bolaget samarbetar med stora förlag som exempelvis Oxford University Press, Storytel, Bonnier och Norstedts. Affärsmodellen baserar sig på en licensmodell som ger löpande intäkter från skolor och kommuner som sedan delas med förlag och författare.

I dag används Ugglo av över 100 kommuner och 200.000 barn. Bland investerarna hittar vi Online Pizza-grundaren Dan Castillo, Google-veteranen Magnus Sandberg och Vitamin Well-medgrundaren Martin Randel.

Bakom bolaget står Jens Malmqvist, Nils Ohlsén, Alexandra Tsampikakis och Daniel Forslund.

Slukas av edtechbolag

Nu köps Ugglo upp och integreras i ed-techbolaget ILT som är verksamma i sex länder. ILT köptes i sin tur nyligen upp av impact-fonden Thrill Impact. 

Någon köpesumma har inte kommunicerats. 

Ugglos medgrundare Daniel Forslund blir teknikchef i det nya bolaget, medan de resterande tre grundarna lämnar det operativa arbetet men återinvesterar i det nya bolaget. Nils Ohlsén och Jens Malmqvist har hittills varit huvudägare i Ugglo.

”Jag och Jens har återinvesterat i det nya bolaget och kommer att hjälpa till om det behövs”, säger Nils Ohlsén som inte vill avslöja hur mycket de investerat.   

Ugglo utgörs av tio anställda som kommer att följa med i övergången. I ett uttalande säger Jakob Skogholm, vd på ILT Inläsningstjänst, att sammanslagningen stärker båda parter och kommer att leda till ett starkare erbjudande. 

Ska starta nytt 

Ugglo har startat i en gynnsam tid där skolorna gått mot en allt större digitalisering och efterfrågan på smarta tjänster ökat. Pandemin har varit positiv för bolaget som sett till att fler möten kunnat hållas på distans, vilket gett dem möjlighet att skala snabbare. 

“Innan åkte vi runt och hade fysiska möten med alla kommuner”, kommenterar Nils Ohlsén. 

Affärsmodellen baserar sig på att bolaget tar betalt per elev som använder plattformen och de årliga inkommande intäkterna ligger nu omkring 14 miljoner kronor med ett litet minusresultat, enligt grundaren.

Det är oklart vad Nils Ohlsén ska göra härnäst – men han svarar blixtsnabbt på frågan om huruvida han kommer att starta ett nytt bolag. 

”Absolut. Jag och Jens är ett radarpar så det kommer att bli så”. 

Läs mer