Sök

Juniper ville ta hotellens lyxiga lakan till privatpersoner – nu kommer hotellen till henne

Junipere-handelTextil

Mathilda Wibom Westerberg, grundare Juniper. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Mathilda Wibom Westerberg bestämde sig för att ta hotellens sängkläder till privatpersoner – nu blir delar av affären den omvända.

När Mathilda Wibom Westerberg hade varit på semester i Spanien 2018 ville hon köpa med sig hotellets sängkläder hem, men upptäckte hur dyrt det var. Så hon bestämde sig för att satsa på att skapa egna hållbara och högkvalitativa sängkläder och handdukar – som skulle säljas direkt till privatpersoner från en egen e-handel. 

Under 2020 växte bolagets intäkter med 120 procent från till 5,3 miljoner kronor, jämfört med 2,4 miljoner året innan. Bolaget visade också ett litet plusresultat på 32.000 kronor. Omsättningen är däremot lägre än vad bolaget hade hoppats på, något som har sina förklaringar.

“Man måste ha en ambition. Men jag flyttade också till New York i mars förra året precis när pandemin slog till och hela staden fick stänga. Det resulterade också i sex månader där jag inte kunde jobba fullt ut med bolaget. Fokus i fjol låg på att bygga varumärke”, berättar grundaren.

Nu väntar också en ny affär för bolaget. Det som började med att ta sängkläder som Mathilda Wibom Westberg hade fastnat för på hotellen och sälja till privatpersoner – har nu utvecklats till en b2b-modell där bolaget även ska börja sälja till just hotell. 

“Tanken har varit att bygga ett premiumvarumärke för privatpersoner som vill ha en känsla av high end boutiquehotell hemma. Så då fanns det en nära sammankoppling även mot boutiquehotell-världen även om om vi sålde till privatpersoner. Vi har också hela tiden fått frågor från hotell.”

Ni lyfter fram att ni arbetar med hållbarhet, vad gör ni konkret?

“För oss är det viktigt att vara klimatneutrala och organisationen Climate Neutral som vi samarbetar med lägger fokus både på att kompensera för de utsläpp som görs liksom att se över hur man ska minska framåt. Vi har också flyttat produktionen till Europa nu för att minska transportsträckor och mellanhänder i produktionen och på våra handdukar och lakan kan man skanna en kod som berättar hur hela resan har gått till", säger hon och fortsätter:

"Sen har vi också gjort inneförpackningarna helt nedbrytningsbara, där utmanade vi faktiskt fabrikerna också. Det var helt nytt för dem.”

För att leda den nya satsningen på företagsförsäljning har Juniper rekryterat Alexander Arnheim som senast kommer från hårvårdsbolaget Maria Nila där han var marknadsföringschef i Norden.

“Med sin starka hållbarhetsvision är Juniper ett varumärke för framtiden och jag känner mig taggad på att vara en del i att utveckla hela Juniper vidare och framförallt driva på produktportföljen och tjänsteutbudet mot hotellindustrin”, säger han.

Hösten 2019 tog Juniper också in externa investerare i form av affärsänglar som Tom Noble med bakgrund från Spotify och Izettle, liksom styrelseproffset Marie Ehrling och Björn Bergstörm tillväxtchef på Nakd.

Läs mer