Sök

Jula investerar i Claes Hembergs försäkringsutmanare Gofido

JulaGofidoFörsäkringar

Claes Hemberg och Gofidos vd Annika Saramies. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Prylkedjan Jula breddar sig och investerar på ett helt nytt område: hemförsäkringar.

Familjebolaget har gått in med flera miljoner i Gofido som startats av en kvartett avhoppare från Avanza.

Gofidos grundidé är att förändra försäkringsbranschen. Via digitala verktyg ska kunden få billigare och bättre anpassade hemförsäkringar, är tanken. Bolaget, som endast förmedlar försäkringarna, grundades 2019 och grundarna Stefan Mahlstein, Annika Saramies, Claes Hemberg och Gertrud Hack ser samarbetet med Jula som något av ett genombrott.

“Hemförsäkringar är ofta en helt bortglömd tjänst. Att konsumentjätten Jula visar intresse för hemförsäkringar kan göra att konkurrensen ökar, tjänsterna blir bättre och priserna pressas. En turbulens som verkligen kan gynna konsumenten”, säger Annika Saramies, vd Gofido.

Hela finansieringsrundan är på 30 miljoner kronor, något som värderar hela Gofido till 210 miljoner kronor. Pengarna ska användas till den fortsatta expansionen. Exakt hur mycket Jula satsar är inte känt, men prylkedjan kommer att få “några procent” av aktierna, säger Gofidos vd Annika Saramies.

Prylkedjan ska sälja hemförsäkringar

Tanken är att Jula ska erbjuda hemförsäkringar till sina kunder. I ett första skede handlar det om ett test och om ett urval av Julas kunder. Därefter ska Jula avgöra om samarbetet ska fördjupas.

“En hemförsäkring som är billigare och bättre, borde vara intressant för fler. Jag tror mycket på entreprenörerna bakom bolaget som liksom jag drivs av att utveckla bra lösningar som kunderna behöver”, säger Julas grundare och koncernchef Karl-Johan Blank.

Jula förknippas i första hand med prylkedjan med samma namn som moderbolaget. Men koncernen har även stora intressen i flera andra branscher och har på senare tid bland annat gjort förvärv i hotellsektorn. 

Läs mer